T I T E L : |
Drowning Mona |
R E G I E : |
Nick Gomez |
M E T : |
Danny DeVito, Bette Midler, Jamie Lee Curtis, William Fichtner, Neve Campbell, Casey Affleck |
In: 19 theaters
Agatha Christie in Amerika
Door DANA LINSSEN
In het New-Yorkse stadje
Verplanck worden huiselijke ruzies nog gewoon met de koekenpan beslecht.
Er doen wel meer dingen vertrouwd aan, daar in die kleine incestueuze
gemeenschap met te weinig inwoners, waardoor iedereen elkaar voortdurend
in de haren zit.
Waar alle auto's gifkleuren hebben en iedereen zijn eigen naam op z'n nummerbord heeft. Waar alle mannen lamzakkige sukkels
zijn en alle vrouwen bijdehante bitches. Het gaat er in de komische
misdaadfilm Drowning Mona dan ook niet om wíe er een
motief had voor de plotselinge moord op de door Bette Midler gespeelde
Mona uit te titel, maar wie níet. Daarmee sluit Drowning
Mona, de vierde speelfilm van Nick Gomez, aan bij de traditie van de
half serieuze, half ironische murder mysteries uit de school van Agatha
Christie. En is voor de kenners van de wetten van Hercule Poirot en Miss
Marple over voor de hand liggende motieven en daders de lol er wel zo'n
beetje af.
Om de rol van Bette Midler niet tot een enkel ritje de Hudson-rivier in
te beperken is Drowning Mona opgebouwd volgens een ook al niet
meer bijster originele flashbackstructuur waarin steeds verschillende
versies van gebeurtenissen worden gepresenteerd. Zo kan het voorkomen
dat de vraag hoe Mona's enigszins achtergebleven zoon zijn hand verloor
tot running gag wordt opgewaardeerd.
Tussen een naargeestige Midler, William Fichtner als haar schlemielige
echtgenoot, een met een onvervalst Haags matje getooide Jamie Lee Curtis
als zijn minnares en nog een handvol andere dorpsidioten doet Danny
DeVito, die de film ook produceerde, het als politie-agent Wyatt Rash
opmerkelijk rustig aan.
De enige rariteit die DeVito's personage is vergund is zijn voorliefde
voor oude Hollywoodmusicals. Dat levert de onvermijdelijke verwijzingen
naar klassieke filmscènes op, die in het geheel van de film
echter vooral geforceerd aandoen.