T I T E L : |
Affliction |
R E G I E : |
Paul Schrader |
M E T : |
Nick Nolte, James Coburn, Willem Dafoe, Sissy Spacek, Mary Beth Hurt, Jim True |
In: Cinerama 2 en The Movies, Amsterdam; Filmcentrum Poelestraat, Groningen
Gevoelsarme mannen verloren in de sneeuw
Door HANS BEEREKAMP
Bijna drieënhalf jaar na de
eerste vertoning door het festival van Venetië en een kleine twee
jaar na het toekennen van een Oscar voor de beste mannelijke bijrol aan
James Coburn, bereikt Paul Schraders Affliction de Nederlandse
bioscoop.
Nu is de verfilming van de gelijnamige roman uit 1989 van Russell Banks (wiens The Sweet Hereafter eerder verfilmd werd
door Atom Egoyan, toevallig ook met Paul Sarossy achter de camera) ook
geen gemakkelijk product: somber, deprimerend en een beetje langdradig,
maar ook consequent, authentiek en intens.
Coburn, een westernveteraan, speelt met gezag de rol van een
alcoholische oude man in een gat in New Hampshire, waar het vermoedelijk
het hele jaar sneeuwt. Hij is nauwelijks tot affectie in staat, maar
heeft wel zijn zonen hun leven lang geslagen. De ene is ontsnapt naar de
stad en geeft les aan de universiteit, de andere is gebleven, werkt als
verkeersagent en maakt een puinhoop van zijn leven door de
gewelddadigheid van pa te continueren. Willem Dafoe speelt de goede
zoon, tevens verteller, en is zo net als in Light Sleeper (1987)
het alter ego van Schrader, de zoon van strenge Hollandse calvinisten in
Michigan. Nick Nolte, ook genomineerd voor een Oscar, speelt subliem de
grote onhandige bullebak met een klein hartje.
Zoals altijd excelleert Schrader in de karaktertekening van mensen met
gevoelsarmoede. De film doet nog het meest denken aan Hardcore
(1987), waarin ouderling George C. Scott zijn dochter gaat halen uit de
pornogoot van de grote stad. Schraders scenario is dit keer echter
minder geraffineerd dan je van de auteur van Taxi Driver en
Raging Bull mag verwachten. Affliction heeft een
gecompliceerd subplot over een mogelijke moord op een vakbondsman door
corrupte politici, die er na bijna twee uur niet toe blijkt te doen. Dan
hadden we liever nog wat langer gekeken naar de blik van Nolte als zijn
dochtertje niet bij hem wil blijven, of de reactie van Coburn op de
religieuze kwezelarij van zijn volwassen dochter. Misschien is dit
scenario, gebaseerd op een roman van vijfhonderd pagina's, Schraders
balorige reactie op het automatisme waarmee de filmindustrie altijd een
misdaadplot eist in elke film die geen romantic comedy is, maar
Affliction zou beter zijn geworden, als Schrader zich
geconcentreerd had op de psychologische onmacht van mannen in de kou met
handen als kolenschoppen.