T I T E L : |
Pola X |
R E G I E : |
Léos Carax |
M E T : |
Guillaume Depardieu, Katerina Golubeva, Catherine Deneuve, Sharunas Bartas |
Uitgebracht op huurvideo in parallelimport door Artificial Eye. Engelse ondertitels.
Paradijs bewaakt door hellehonden
Door BIANCA STIGTER
Pola X is de eerste
speelfilm van de Franse regisseur Léos Carax na Les amants du
Pont-Neuf (1991), en het is een film die nog schaamtelozer
romantisch is geworden dan Les amants al was. Het is een film
waarin je moet willen zwelgen.
De film gaat over een man die als de film begint in het paradijs is. Hij woont op een kasteel in Normandië,
zijn moeder is Catherine Deneuve, hij heeft net een succesvolle roman
geschreven en staat op het punt te trouwen met een meisje dat net zo
jong en blond en rijk is als hij. Deze Pierre (Guillaume
Depardieu, zoon van Gérard) laat zich uit zijn paradijs
verdrijven door Isabelle, een vrouw met lange donkere haren (Katerina
Golubeva, de muze van de Litouwse regisseur Sharunas Bartas) die steeds
in zijn omgeving opduikt en tijdens een nachtelijke wandeling door een
bos vertelt dat zij zijn verstoten halfzusje is. Pierre vertrekt naar
Parijs, waar hij en Isabelle uiteindelijk hun intrek nemen in een oude
fabriek aan de rand van de stad. Ook die fabriek is in de film een
versie van het paradijs; een vrijplaats aan de onderkant van de
maatschappij, dat door hellehonden bewaakt wordt en waar een actiegroep
aanslagen tegen alles voorbereidt en een orkest van elektrische gitaren
en olievaten repeteert. Pierre begint er met de hand gehuld in een deken
een nieuw meesterwerk te schrijven. Carax' film is gebaseerd op een boek
van de Amerikaanse schrijver Herman Melville, wiens bekendste boek
Moby Dick is. De titel Pola X, bestaat uit de beginletters
van de titel van Melville's boek in het Frans, Pierre ou les
ambiguités. De X verwijst naar de tiende versie van Carax'
script. Melville's boek werd toen het verscheen door de kritiek
afgeslacht en vond nauwelijks publiek. Het lijkt alsof Carax zich ook
door deze ontvangst tot het boek aangetrokken heeft gevoeld; alsof dit
enfant terrible van de Franse film nu al wil zeggen dat hij uiteindelijk
van de geschiedenis gelijk zal krijgen.
Carax' cinema is een cinema van de overdaad, van gouden licht of
gotische schaduwen, van perfecte symmetrie tot ongebruikelijke
camerastandpunten, van een nauwelijks belichte wandeling door een
nachtelijk bos tot een waterval van computerbloed. In de waardering die
deze beelden oproepen schuilt de dubbelzinnigheid; ze zijn zowel subliem
als belachelijk, bombastisch als teer, hysterisch als aandoenlijk. Carax
is in zijn drang naar groots en meeslepend in ieder geval wel zo
hartverwarmend bevlogen dat je hem niet van pretentie wilt betichten. Op
video neigt de film waarschijnlijk eerder naar het belachelijke dan in
de bioscoop, waar beeld en geluid veel overdonderender kunnen zijn.