T I T E L : |
Hanging Up |
R E G I E : |
Diane Keaton |
M E T : |
Meg Ryan, Lisa Kudrow, Diane Keaton, Walter Matthau, Cloris Leachman, Jesse James, Adam Arkin, Celia Weston |
Uitgebracht op video en dvd door Columbia TriStar Homevideo
Diane Keaton als spitsvondige erfgename van Woody Allen-traditie
Verzenuwde zusjes aan de telefoon
Door HANS BEEREKAMP
De felheid waarmee Diane Keatons
tweede film als regisseur, Hanging Up, vorig jaar in Amerika en
Engeland de grond in werd geschreven, zou een betere zaak verdiend
hebben. Vrijwel unaniem veroordeelden de critici de komedie over drie
zusters en een stervende vader (Walter Matthau in zijn zwanenzang)
wegens vermeende oppervlakkigheid, sentimentaliteit en gebrek aan
sympathieke trekjes bij alle personages.
Daarbij werd geen woord gewijd aan de kwaliteit van de regie van actrice Keaton, die al in haar debuut
(Unstrung Heroes uit 1995) bewees tot meer in staat te zijn dan
te verwachten affiniteit met subtiel en authentiek acteren. In
Hanging Up verraadt bijna elke camera-instelling van Howard
Atherton (Fatal Attraction, Indecent Proposal) een groter
raffinement in mise-en-scène, kadrering en belichting dan je op
grond van zijn eerdere films zou mogen verwachten. Dat moet dus het werk
zijn geweest van regisseur Keaton (1946). Ze lijkt wel een auteur te
worden, die Hollywood-clichés bespot door ze op de spits te
drijven. Zo dragen de drie zusters zwart op een conventie van
uitsluitend in het wit geklede damesbladlezers in de Richard Nixon
Library. Dit wordt gevolgd door een uitsnede van hun benen, wanneer ze
zich op een hooggehakt drafje naar het ziekenhuis spoeden. Haar eigen
imago van New-Yorks rolmodel (sinds Annie Hall) spaart Keaton
evenmin. Ze schonk zichzelf de rol van de monsterlijk egocentrische
oudste zuster, een hoofdredacteur van een succesvol tijdschrift, dat ze
naar de naam van haar personage vernoemde.
Het scenario van de zusters Nora en Delia Ephron, dochters van Henry en
Phoebe Ephron, die ooit films schreven voor Danny Kaye en Hepburn en
Tracy, moet welhaast autobiografisch zijn. Matthau is de mopperende
Korsakov-patiënt, die alleen door herinneringen aan zijn verleden
in Hollywood soms weer even scherp wordt. Meg Ryan speelt de middelste
zuster, die zich als enige verantwoordelijk voelt voor zijn lot, omdat
de benjamin (Lisa Kudrow) het te druk heeft met haar soapcarrière
en de oudste slechts geïnteresseerd is wanneer het over haarzelf
gaat, zoals zij grif toegeeft.
Telefoons, al dan niet draagbaar, spelen een belangrijke rol in
Hanging Up. Ze verbinden de zusters en hun vader en bevorderen
een permanent bestaan als rivaliserende kinderen. Aardig zijn die grote
meisjes inderdaad niet, al heb ik Meg Ryan zelden zo aangenaam weinig
zien koketteren met haar gebruikelijke imago van onvolwassenheid. Ze
heeft veel te danken aan Nora Ephron, die haar regisseerde in
Sleepless in Seattle en You've Got M@il, en laat nu
eindelijk eens de schaduwkant zien van die girl-next-door-romantiek.
Helaas krijgt Hanging Up geen kans in de Nederlandse bioscoop. De
uitbreng op video en dvd biedt de mogelijkheid om te constateren dat
Keaton en de zusjes Ephron de ware erfgenamen zijn van de babbelzieke,
neurotische en spitsvondige comedy-traditie die Woody Allen ooit met
Annie Hall in gang zette. Misschien is het niet toevallig dat het
nu vrouwen zijn die de meest houtsnijdende films maken over het gevecht
om een identiteit te vinden in een verzenuwde wereld. Dat impliceert
bijna zelfportretten met onsympathieke trekjes.