T I T E L : |
Exotic Europe, reizen in de vroege film |
Uitgebracht op dvd door het Filmmuseum
Willekeurige selectie reisfilms
Door HENK VAN GELDER
Alles was nieuw en nooit
vertoond, toen de eerste filmers in het begin van de twintigste eeuw hun
camera richtten op landschappen, steden, havens en mensen in verre
oorden. Zelf waren de toeschouwers er nog nooit geweest.
Nu maken ze zelf hun vakantiefilms en -video's, maar toen hadden ze daar de
professionele cineasten van de eerste filmproductiemaatschappijen uit de
geschiedenis voor nodig. En die legden alles vast met de naïeve
blik van de beginner. Hun films waren vaak niet meer dan bewegende
ansichtkaarten.
Exotic Europe is een mooie naam voor de dvd die vier Europese
filminstituten met EU-subsidie hebben samengesteld uit reisfilms uit de
beginjaren van de cinematografie. Het materiaal, met zichtbare zorg
gerestaureerd, moet op de toenmalige kijkers inderdaad een exotische
indruk hebben gemaakt: de drukte op een Turkse markt in Sarajevo, de
idyllische rust aan de Franse westkust, het pas voltooide - en op drie
dienders na nog lege - park van Gaudi in Barcelona, opgetogen reizigers
in een trein die door de bergen rijdt, en bergbeklimmers als piepkleine
mannetjes met pikhouweeltjes in de Alpen. In totaal staan er vijftien
van zulke filmpjes op.
De enige Nederlandse bijdrage betreft een pittoreske 'documentaire' die
de Franse productiemaatschappij Pathé in 1909 maakte over de
fabricage van kaas. In een Hollands landschapje met molen is een stel in
klederdracht doende met het melken van de koeien en het vullen van de
melkbus. De rest speelt zich af op het zonovergoten erf van de
boerderij; waarschijnlijk niet naar waarheid, maar kunstlicht voor
binnenopnamen was nog niet of nauwelijks beschikbaar.
Helaas moet ieder filmpje op deze schijf afzonderlijk worden opgeroepen
via een onoverzichtelijke inhoudsopgave, die de commando's traag
opvolgt. Jammer genoeg is ook het geluid niet ideaal: aan sommige
beelden is een licht ruisende 78-toerenplaat toegevoegd, maar meestal
klinkt er irritant gedreutel uit een synthesizer op. En verder maakt
deze selectie een uiterst willekeurige indruk. Er bestaan honderden, zo
niet duizenden aanschouwelijke filmpjes als deze. Waarom het nu juist
deze vijftien moesten zijn, is onduidelijk.
Dat doet echter niets af van het materiaal dat hier bijeen is gebracht.
Het biedt een blik op een andere wereld, die ook in onze ogen exotisch
is. Maar nu om een heel andere reden dan toen.