T I T E L : |
It's a Wonderful life |
R E G I E : |
Frank Capra |
M E T : |
James Stewart, Donna Reed, Lionel Barrymore |
Filmmuseum, Amsterdam (matinees tot en met 7 januari)
Kerstklassieker in nieuwe kopie
Door SANDRA HEERMA VAN VOSS
George Bailey heeft zich zijn
leven lang voorbeeldig gedragen. Als klein jongetje redde hij zijn
broertje Billy al het leven door hem in een wak achterna te springen.
Na de dood van zijn vader volgt George hem op als directeur van een
goeiig bankje, de Building & Loan, en vervallen zijn plannen voor een
studie of een exotische 'trip to Europe'. George trouwt met Mary, net
als hij geboren en getogen in het suffe Bedford Falls, en betrekt met
haar een oude, tochtige villa waar alles voortdurend stukgaat. George
en Mary krijgen kind na kind, en de clientèle van de Building &
Loan wordt elk jaar armer en aanhankelijker door crisis en oorlog. De
verantwoordelijkheden stapelen zich op.
Als zijn zaakje failliet dreigt te gaan door een plotseling kastekort en
zijn dochtertje ook nog ziek wordt, wordt het George opeens teveel. Op
Kerstavond ontvlucht hij huis, vrouw en kindertjes en rijdt zijn auto
tegen een boom. Hij wil er een eind aan maken en hangt al over de
reling om zich in de rivier te storten, als er voor hem met een
schreeuw een man in het water valt. Meteen komt George's ware
heldenaard weer boven: hij springt in het diepe en redt de onbekende
drenkeling. "Ik wist dat je mij zou redden, en zo redde ik jou", zegt
het mannetje even later tevreden. Hij blijkt Clarence Oddbody te heten
en zegt een engel te zijn - nog zonder vleugels weliswaar, want die
moet hij nog verdienen. Clarence is naar de aarde gestuurd om George
zijn fatale voornemen bijtijds uit het hoofd te praten.
Na een mager succes in de bioscopen in 1946 groeide Frank Capra's
It's a Wonderful Life door veelvuldige vertoning op televisie
(en elk jaar in december in het Filmmuseum, dit keer in een gloednieuwe
kopie) uit tot een kerstklassieker. Daar heeft de film ook alle
prettige kenmerken van: veel goede mensen met blije gezichten, en op de
valreep nog sneeuw, kaarslicht en een happy end. Maar het is ook een
ernstig, intens geacteerd drama over de beperkingen die het leven van
elk mens binnensluipen op het moment dat hij volwassen wordt en hij
zijn toekomstplannen aan de realiteit getoetst ziet. 'Life is what
happens to you while you're busy making other plans', schreef John
Lennon eens, en zo vergaat het George Bailey ook. Zijn leven als
huisvader, bankdirecteur en weldoener heeft vorm gekregen zonder dat hij
er ooit sturing aan kon geven; zijn geluk en zijn ongeluk zijn hem
overkomen in plaats van dat hij ze ooit op kon zoeken. Die onmacht
maakt hem radeloos - en daardoor ziet hij de goede kanten van zijn
leven over het hoofd.