F I L M V O O R A F :
Blond
DANA LINSSEN
Let vooral even op de
begintitels van The Real Blonde vanavond, want in die tamelijk
gelikt gefilmde en met slome jazz ondersteunde sequentie zit een beeld
dat het alvast allemaal even samenvat, dat gedoe tussen mannen en
vrouwen.
Later in de film is te zien hoe het tot stand kwam, die pose van een grote macho man die weerloos troost zoekt aan de borst van een
blondine. Geen echte blondine, is dan al duidelijk, want écht
blond staat in deze vierde film van filmmaker Tom DiCillo voor
échte liefde. En zoals alles in The Real Blonde in zijn
tegendeel verandert, wordt ware liefde natuurlijk alleen gevonden bij
brunettes.
In het hart van de kaleidoscopische schets van een groepje hippe New-
Yorkse dertigers staan de acteur-in-spé (Matthew Modine), die al
35 is en nog niet eens een commercial of soap op zijn cv heeft staan, en
visagiste Catherine Keener. Ze zijn al zes gelukzalige jaren samen,
nemen zonder na te denken 's avonds een glaasje water voor de ander mee
naar bed en kussen elkaar 's ochtends even gedachteloos gedag. Hij wil
wel een kind, zij eerst brood op de plank. Zonder er met een woord naar
te verwijzen lijkt het wel alsof DiCillo het hele arsenaal aan
Amerikaanse zelfhulpboeken over zijn script heeft uitgestort. Wat
vrouwen willen, daar gaan mannen van gillen. En andersom natuurlijk, al
zijn vrouwen (zodra ze hun natuurlijke haarkleur behouden tenminste) de
winnaars, al hebben de mannen duidelijk DeCillo's sympathie.
Nadat voormalige cameraman (o.a. Jim Jarmusch' Stranger than
Paradise) en acteur DiCillo in 1995 een arthousehit scoorde met
Living in Oblivion - een onweerstaanbare parodie op de
onafhankelijke Amerikaanse filmwereld en een prachtrol voor Steve
Buscemi (die vanavond als regisseur 'Nick' voorbijkomt) - lijkt het net
alsof DiCillo aan zijn eigen analyse ten prooi is gevallen. Het wordt
nergens echt hilarisch of venijnig omdat er te veel leuke invalletjes
moeten worden benut en ongetwijfeld autobiografische voorvallen
uitgedreven. DiCillo's geluk is echter dat hij dankzij Living in
Oblivion zelf nooit meer echt in de vergetelheid kan raken.
The Real Blonde (Tom DiCillo, 1997, VS). Ned.3, 23.30-1.10u.