NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Rondje propaganda
Maarten Huygen
Onderhand heb ik ook genoeg van
dat "rondje om de kerk". De term is misleidend. Het
Jeugdjournaal liet op een kaartje de grootte van de afgesproken
route zien die de conducteurs en machinisten zouden moeten gaan rijden
volgens het omstreden akkoord: het hele noordoosten van het land.
Gaat dat zo gauw vervelen? Is dat een staking waard? Vliegen is ook saai, met
al die zelfde wolken.De term "rondje om de kerk" is een fantastische
propaganda-coup van de stakers, waar de publieke televisie meer
sympathie voor had dan de commerciële. Nova legde er nog
een schepje bovenop door het rondje om de kerk af te beelden als een
speelgoedtrein met drie reuze-wagons op een minuscuul cirkel-spoortje
rond een plastic kerkje. Dat beeld heeft niets met de werkelijkheid te
maken. Ook in andere publieke programma's heb ik dat propaganda-
speelgoedtreintje gezien. Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan het
Jeugdjournaal: laat de werkelijkheid zien, niet de lollige
metafoor. Interessant om op zo'n avond de verschillende interpretaties
van de staking voorbij te zien trekken. Zeven uur 's avonds had Het
Nieuws van SBS het over een staking tegen de
"antivertragingsplannen" van de NS. Het Nieuws wordt een half
uur later op de zusterzender Net5 herhaald. Het heeft slechts een
paar honderdduizend kijkers en richt zich tot een jonge, weinig politiek
geëngageerde doelgroep. Minder sympathie voor de stakers dus. Ik
zag veel gestrande jonge treinreizigers die niet het alternatief van
een auto hadden of die met zomaar een dagje vrij van hun probleem af
waren. Een studente miste haar tentamen, rampzalig, lijkt me. De meeste
kijkers vonden in de dagelijkse peiling dat er een stakingsverbod moest
komen. Er werd ook een machinist op een geprivatiseerde spoorlijn
geïnterviewd. Hij moet veel kleinere rondjes maken dan die van het
anti-vertragingsplan. De geïnterviewde machinist vond die vaste
routes juist prettig. RTL zette al vroeg een stevig accent op de
voordelen van het omstreden NS-akkoord. Begin deze week kwam het met een
reportage over de Amsterdamse trams, die al jaren door vaste teams van
conducteurs en machinisten worden bezet. Ook die waren zeer tevreden
met hun vele rondjes rond de Dam, heel veilig ook. Kortom, verveling is
een weinig overtuigend stakingsargument.
Netwerk en Nova volgden de stakers en concentreerden zich
op de vakbondspolitieke kant. Het begin van de staking om vier uur 's
ochtends in het lege station, koude-wolkjes uit de mond. Ruzie met een
onderkruipende machinist, bezetting van het spoor. De staking draaide
niet alleen om dat "rondje" maar om de algehele kaalslag op het spoor.
Nova had zelfs de primeur van een nieuw op te richten vakbond:
de Federatie Railvereniging, de FRV. Goed getroffen en perfect getimed
waren de achtergronden in het nog steeds onvolprezen documentaire-
programma Zembla. Zij analyseerden met voorbeelden en reportages
de veranderingen op het spoor. Spoorwegdirecteur Lantain zei
triomfantelijk dat de spoorwegen voor het eerst winst maken. So
what? De praktijk van de marktwerking kwam aan de orde: aan het
eind van de aanbestedingsperiode investeert de maatschappij niets meer
en de nieuwe vervoerder wacht met investeren tot hij het contract
binnen heeft, zoals de NS ook deed. De provincie Groningen bespaart met
het geprivatiseerde Noordnet zes miljoen gulden maar de
reizigers zitten met te weinig conducteurs, overvolle treinen,
uitvallers, bussen die worden ingezet. Dan krijgt Noordnet boete
zodat het nog minder geld overhoudt voor investering. Nieuwe
serviceverlening: een groepje kregelige ouderen kreeg les in het
gebruik van de kaartautomaat. Gooi er meteen wat rijlessen bij. Vervoer
kunnen de passagiers ook zelf. In het Journaal een gestrande
Amerikaanse reiziger: "Vroeger was Nederland een van de meest
geciviliseerde plekken op de planeet. I guess they are catching up
with the rest of the world."
|
NRC Webpagina's
22 DECEMBER 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|