T I T E L : |
De droom van de beer |
R E G I E : |
Cherry Duyns |
M E T : |
Oleg Popov, de gebroeders Kantemirov, Aleksandr Kalmykov, Sjachnin |
In: Rialto, Amsterdam; Lux, Nijmegen
De teloorgang van het Sovjet-circus
Door HANS BEEREKAMP
Al meer dan een kwart eeuw maakt
Cherry Duyns documentaires voor de VPRO, van gemiddeld zeer hoge
kwaliteit. Hoewel het met een Gouden Kalf onderscheiden De
wording (1988) wel eens op film vertoond is, maakt Duyns deze week
een laat bioscoopdebuut met het tijdens IDFA in competitie vertoonde
De droom van de beer.
Mede door het meeslepende camerawerk van Melle van Essen leent deze verkenning van de geschiedenis van het
Sovjet-circus zich bij uitstek voor het grote scherm. Samen met
circusdirecteur Aleksandr Kalmykov ontmoet Duyns coryfeeën uit de
tijd dat er 73 circussen door de Sovjet-Unie trokken: de naar Duitsland
geëmigreerde legendarische clown Oleg Popov; twee van de Osseetse
broers Kantemirov, die een spectaculair ruiternummer verzorgden; de
clown Sjachnin, die samen met zijn vrouw in travestie optrad; de
dierentemmer Zapasjny, die ooit van Stalin een doos bonbons kreeg.
Volgens Lenin was het circus, na de film, de belangrijkste kunstvorm,
omdat je er zo goed propaganda mee kon bedrijven. Trapeze-artiesten
kregen de opdracht zich vooral door de successen van de ruimtevaart te
laten inspireren bij het vormgeven van hun nummer.
Gesprekken met voormalige Sovjet-helden over hun belevenissen hebben per
definitie ook een tragisch karakter. Duyns put discreet uit de
schatkamer van het verdriet, laat de tranen aan een beer en vindt het
genoeg om Sjachnin zich nog eenmaal als vrouw te laten schminken, als
visueel commentaar op zijn treurige verhaal. De glorieuze
archiefbeelden van politieke artiestenparades vervolmaken een mooie
oefening in weemoed en een hommage aan de verloren tijd. De droom
van de beer is een voortreffelijk alternatief voor het kerstcircus
van weleer.