T I T E L : |
The Family Man |
R E G I E : |
Brett Ratner |
M E T : |
Nicolas Cage, Téa Leoni, Jeremy Piven, Paul Sorvino, Mary BethHurt |
In: 65 theaters
Miljonair Cagewordt wakkerin vreemd bed
Door DANA LINSSEN
The Family Man is een
beetje A Christmas Carol, waarin de Wall Street-bankier ontdekt
dat er nog meer waardevols is in het leven dan doorwerken tijdens de
kerstdagen, en een beetje Trading Places, al is de brave sloeber
waarmee de succesvolle neo-yup van plaats verwisselt in dit geval zijn
alter ego.
Nicolas Cage speelt de steenrijke playboy Jack die op kerstmorgen wordt gewekt door kinderstemmen in plaats van de
gebruikelijke ochtend-aria uit zijn supersonische stereoinstallatie met
tijdklok. Téa Leoni is de vrouw met wie hij had kunnen trouwen,
als hij niet zoveel jaar geleden zijn carrière had verkozen
boven de ware liefde. In het parallelle universum waarin Cage ontwaakt
zijn ze echter getrouwd in een tobberig suburbia.
De derde film van regisseur Brett Ratner - eerder maakte hij Rush
Hour met Hongkong-actiester Jackie Chan - lijkt te suggereren dat
de Amerikaanse droom en dat andere heilige huisje van de familiewaarden
twee onverenigbare werelden zijn. Het is het soort moralisme waar
iemand met een gedwongen voortijdige midlife crisis als Jack
begrijpelijkerwijs liever niet aan toegeeft. Vandaar dat de film
uiteindelijk een zoetsappige middenweg presenteert.
Het interessantste van deze verder nogal voorspelbaar uitgewerkte
romantische komedie, is z'n tragische hart. Jacks familie en vrienden
hebben zo opzichtig níet in de gaten met een andere man van doen
te hebben, dat The Family Man onbedoeld meer lijkt te gaan over
de routineuze manier waarop mensen met elkaar omgaan, dan over de keuze
die ze maken voor de ene of de andere levenswijze. Maar het feit dat
Jack zich meer zorgen maakt over z'n Ferrari dan over het feit dat z'n
vrienden alleen maar kunnen lachen als hij ze niet herkent en zijn
vrouw alleen maar denkt 'daar heb je hem weer' als hij haar begroet met
'ben jij mijn vrouw?!', doet deze conclusie voor de rekening van de
toeschouwer komen.
Traditioneel hebben alleen huisdieren en kinderen in de gaten dat er
iets niet in de haak is. Al is het gemak waarmee Jacks zesjarige
dochtertje aanneemt dat hij een buitenaardse vervanger is voor haar in
een ruimteschip gegijzelde vader, wel erg cynisch.