T I T E L : |
C'est quoi la vie? |
R E G I E : |
François Dupeyron |
M E T : |
Eric Caravaca, Jacques Dufilho, Isabelle Renauld, Jean-Pierre Darroussin, Michelle Goddet, Yves Verhoeven |
In: 8 theaters
Onbespoten kaasmaken met opa en oma op de
hoogvlakte
Door HANS BEEREKAMP
De tragedie van de Europese
boer, die valiumslikkend tenondergaat aan schaalvergroting, bankschuld
en gekke koeien, vormt uitstekend speelfilmmateriaal.
Toch zijn er maar weinigen die zich er aan wagen, zoals François Dupeyron twee jaar
geleden in zijn vierde (en eerste in Nederland uitgebrachte) film
C'est quoi la vie?Rampspoed bezoekt een klein gemengd bedrijf in
de Aveyron, waar drie generaties uit een familie het hoofd boven water
trachten te houden. Door een epidemie onder de veestapel gaat het
bedrijf ten onder. De grootouders gaan naar een bejaardenhuis, de zoon
rijdt maïskippen naar Parijse restaurants. Totdat hij zich
herinnert dat de familie nog een verwaarloosd stulpje op de hoogvlakte
bezit. Hij haalt met zijn zus opa en oma op, en begint met een
afgeschreven trekker en twee cadeau gekregen drachtige koeien een
ecologische onderneming, waar ambachtelijke kaas gemaakt wordt.
Dupeyron en zijn oorspronkelijk Japanse cameraman Tetsuo Nagata baden de
statische, panoramische beelden van het Zuid-Franse platteland in oker
en goud. Aan het slot van de film, wanneer de boodschap van onbespoten
kleinschaligheid als oplossing van alle problemen iets te vaak in het
tegenlicht van een zonsopgang wordt uitgeserveerd, dreigt C'est quoi
la vie? onverdraaglijk te worden. Als componist Michel Portal zijn
fraaie score afsluit met improvisaties op de koto, zou je bijna vergeten
dat de film ook veel goeds en aards bevat. De van statief gedraaide
opnamen werken in een plattelandsdisco minstens zo goed als op de
heuveltop. Effectief zijn ook de spaarzame dialogen, van bij voorbeeld
de 85-jarige Jacques Dufilho als de grootvader, of van de broer en zus,
die aan het wisselen van drie woorden genoeg hebben om een einde te
maken aan de ballingschap van de grootouders in een kaal
verzorgingshuis.
Ondanks de filosofische titel is C'est quoi la vie? net iets meer
dan een Europese variant van de new age-gekte rond alle Tibetaanse
films. Maar over Duitse of Oostenrijkse boeren zou zo'n Heimat-film
minder acceptabel gevonden worden.