T I T E L : |
La bûche |
R E G I E : |
Danièle Thompson |
M E T : |
Emmanuelle Béart, Sabine Azéma, Charlotte Gainsbourg, Christopher Thompson, Françoise Fabian, Claude Rich, Jean-Pierre Darroussin, François Brion |
In: Het Ketelhuis, Amsterdam; Lantaren/Venster, Rotterdam; Springhaver, Utrecht
Bitterzoete komedierond het kerstdessert
Door HANS BEEREKAMP
Wat doen we met moeder met de
feestdagen? heette een boekje van Harriët Freezer uit de jaren
zeventig. Een komedie rond dat thema, vernoemd naar het traditionele
dessert van de Franse kerstdis, lijkt geen aanlokkelijk vooruitzicht,
zeker niet wanneer Danièle Thompson, als scenarioschrijfster de
koningin van de blijspeltraditie in de Franse cinema, er haar late
regiedebuut mee maakt.
La bûche blijkt echter erg mee te vallen, vooral omdat het meer een bitterzoete, vaak opvallend ingetogen
zedenschets is geworden dan een lawaaiige komedie vol doldwaze
verwikkelingen.
Een belangrijke troef van Thompsons film vormen de sterke acteurs,
vertegenwoordigers van verschillende generaties. Françoise Fabian
is de moeder, die vlak voor kerst haar minnaar, tweede violist van een
omroeporkest, moet begraven. Reuze onhandig, die timing, want de oudste
dochter (Emmanuelle Béart) had zich veel voorgesteld van het
familiediner op kerstavond. Zelfs de brommerige vader (Claude Rich), die
een huishouden deelt met de nog steeds niet getrouwde middelste dochter
(Sabine Azéma) zou zijn opwachting maken. En dan is er de
benjamin (Charlotte Gainsbourg), een zich per motorfiets door Parijs
verplaatsende informatica-expert, die al helemaal niets van familie moet
hebben.
Rond deze personages, de huurder van pa en de getrouwde minnaar van de
middelste zus ontspint zich een geraffineerd spel met familiegeheimen,
bekentenissen over misstappen van lang geleden, ontluikende liefdes en
nieuwe allianties. Béart blijft zitten met haar
kerststammetjesgebak, waar Gainsbourg altijd al van moest kotsen.
La bûche mist de humane allure die wijlen Claude Sautet aan
zo'n gegeven had kunnen verlenen, maar het resultaat komt dichter bij de
discrete kwaliteit van de door Thompson geschreven relatiekomedie
Cousin, cousine dan bij de kluchten die ze ooit voor haar
regisserende vader Gérard Oury (en Louis de Funès)
bedacht. Azéma die in Russisch kostuum Otsji tsjorny zingt
is net iets te veel van het goede, maar vooral de kribbige Rich en de
egocentrische Fabian zijn een plezier om naar te kijken.