I N T E R N E T :
Wederopstanding van de webwinkel
JEROEN VAN BERGEIJK
Nog niet zo lang geleden leek de
Amerikaanse e-commerce op sterven na dood. Toch wordt voor dit jaar een
omzetstijging van 66 procent voorspeld. De ondoorgrondelijke wetten van
het webwinkelen.
Amazon's Holiday Delight-O-Meter staat op 27.288.980. Dat is het
aantal producten dat het online warenhuis sinds 1 november van dit jaar
heeft verkocht. Ondanks de malaise in de sector e-commerce, doen
Amerikanen in recordaantallen hun kerstinkopen via internet.
Vorig jaar rond deze tijd leek het online shoppen in Amerika niet stuk
te krijgen. Duizenden webwinkels hadden in 1999 hun virtuele deuren
geopend en hoopten tijdens de weken voor kerstmis - traditioneel
hèt winkelseizoen van Amerika - hun slag te slaan. Er werden
recordbedragen aan reclame uitgegeven, consumenten werden gelokt met
fikse kortingen. Investeerders dachten dat e-commerce een glanzende
toekomst tegemoet zou gaan: de koers van online winkels als Amazon,
eToys en Buy.com was op zijn hoogtepunt. In een jaar tijd kan er een
hoop veranderen. Niet alleen zijn de aandelenkoersen van dotcom-
bedrijven tot voorheen ondenkbare dieptepunten gedaald, het afgelopen
jaar is ook de ene na de andere webwinkel op de fles gegaan. Boo.com,
pets.com, garden.com, eve.com, furniture.com - er leek geen einde aan de
reeks faillissementen te komen. Daarnaast hebben de online winkels dit
jaar hun marketing radicaal gewijzigd. Verdwenen zijn de enorme
kortingen en het kwijtschelden van verzendkosten. Amazon bijvoorbeeld,
gaf vorig jaar op de meeste boeken nog dertig tot veertig procent
korting. Dat beleid is in het loop van dit jaar stilletjes overboord
gegaan. En ook de alomtegenwoordige dotcom-reclame is verdwenen. Vorig
jaar was er geen ontkomen aan de commercials op televisie en radio en de
advertenties in kranten en tijdschriften. Dit jaar lijkt nog slechts een
enkeling reclame te maken. Outpost.com bijvoorbeeld spendeerde in 1999
nog vijftien miljoen dollar aan televisiereclame, dit jaar is het totale
advertentiebudget minder dan vier miljoen.
Het moest ook wel anders. Vorig jaar is het online winkelen voor menig
consument rampzalig verlopen. Veel webwinkels konden de bestellingen
niet op tijd bij de consument krijgen. Maar liefst 14 procent van de
online gekochte cadeaus arriveerde vorig jaar na 24 december, of zelfs
helemaal niet. De Amerikaanse Federal Trade Commission deelde dan ook
anderhalf miljoen dollar aan boetes uit aan slecht presterende bedrijven
als CDNow, Macy's en Toys 'R' Us.
Tel bij dit alles op dat de Amerikaanse economie een recessie tegemoet
lijkt te gaan en je zou verwachten dat online winkelen op zijn minst aan
populariteit inboet, als het al niet op sterven na dood is.
Niets is echter minder waar. Meer dan ooit omarmen Amerikaanse
consumenten deze kerst het online winkelen. Drie van de tien Amerikanen
doet nu inkopen online. Populaire categorieën zijn speelgoed,
computers, lekkernijen en wijn. Onderzoeksbureau Media Metrix verwacht
dat online winkels dit jaar voor 11,6 miljard dollar zullen omzetten,
een stijging van 66 procent in vergelijking met vorig jaar. En alles
wijst erop dat die verwachting ruimschoots overtroffen gaat worden.
Vorig jaar was 13 december de beste dag voor online winkels. Op die dag
deed Amerika voor 178 miljoen dollar aan kerstinkopen. Dit jaar werd er
volgens de website Bizrate, die online aankopen analyseert, op 13
december maar liefst 224 miljoen omgezet en een dag later 225 miljoen.
Dat is natuurlijk goed nieuws voor de sector, maar daarmee kun je nog
niet concluderen dat alle webwinkels een zonnige toekomst tegemoet gaan.
Ondanks de goede omzet blijven webwinkels verlies maken. Tot ieders
verbazing blijkt het uitbaten van een webwinkel veel meer kosten met
zich mee te brengen dan tot voor kort werd aangenomen. De gemiddelde
bestelling bij Amazon bijvoorbeeld, kost het warenhuis vijftien dollar
(aan arbeid, verzendkosten, soft- en hardware etc.). Daarbij komt dat de
omvang van de e-commerce sector niet moet worden overschat. Het online
shoppen beslaat nog altijd maar slechts vijf procent van de totale
kerstaankopen die Amerikanen doen. Een ander probleem voor de webwinkels
is dat ze dit jaar voor het eerst serieuze concurrentie krijgen van
grote warenhuizen als Kmart, Walmart en Target. Het is de vraag of deze
old economy weet hoe een effectieve webwinkel moet worden
opgezet, maar vast staat dat een winkel als Walmart wél aanvoelt
hoe ze haar klanten efficiënt en naar tevredenheid moet bedienen.
En met die kennis zouden die ouderwetse warenhuizen het Amazon, eToys en
al die andere webwinkels wel eens knap moeilijk kunnen maken.
Het grootste probleem dat e-commerce momenteel treft, is het gebrek
aan vertrouwen van Wall Street. Verdere kapitaalinjecties kan de online
detailhandel wel vergeten en het gevolg zal zijn dat ook in 2001
tientallen winkels hun deuren zullen moeten sluiten. Hoe zorgwekkend de
situatie is, blijkt uit het feit dat zelfs het e-commerce wonderkind
Amazon in de problemen is geraakt. Waar Amazon-baas Jeff Bezos in 1999
nog door Time Magazine tot man van het jaar werd uitgeroepen,
geloven enkele vooraanstaande analysten nu dat ook Amazon uiteindelijk
het onderspit zal delven. Ongetwijfeld wordt de doodsklok te vroeg
geluid. Een ding is zeker: alle webwinkels hebben geleerd van de fouten
van vorig jaar. Het geld dat deze kerst op reclame en kortingen wordt
bespaard gaat naar het bouwen van een betere, betrouwbare winkel die op
tijd de juiste bestellingen bij de consument kan krijgen. Veel
webwinkels hebben de laatste maanden geïnvesteerd in soft- en
hardware en in zulke ouderwetse zaken als een goed distributieapparaat
en heuse bakstenen pakhuizen. Ook de consument lijkt wijzer te zijn
geworden na het debâcle van vorig jaar. Volgens Bizrate wachten
minder mensen tot het laatste ogenblik met het aanschaffen van cadeaus
en wordt er steeds vroeger in de maand gewinkeld.