T I T E L : |
Autumn in New York |
R E G I E : |
Joan Chen |
M E T : |
Richard Gere, Winona Ryder, Anthony LaPaglia |
In: 38 theaters
Minnen en sterven onder de kerstboom
Door HANS BEEREKAMP
De pitch van Allison Burnetts
scenario voor Autumn in New York laat zich raden: "Pretty
Woman meets Love Story!". Voor een melodrama is het niet
genoeg dat een mooie jonge vrouw vroeg sterft. Ze moet bemind worden
door een man die eerst grote moeite voor haar liefde heeft gedaan.
In Love Story (1970) was het standsverschil tussen Ryan O'Neal en
Ali MacGraw het probleem, in Autumn in New York het
leeftijdsverschil tussen Richard Gere en Winona Ryder. Net als in
Pretty Woman deelt de puissant rijke Gere, een onweerstaanbaar
geachte restaurateur en playboy, peperdure jurken uit aan zijn
Assepoester. Ryder, een hoedenmaakstertje met een tumor, is
gewaarschuwd voor zijn harteloze rokkenjagerij, maar toch vindt hij bij
haar, op het nippertje, de ware liefde.Autumn in New York is dus
een regelrechte draak, maar niet een zonder verdiensten. Die dankt de
film aan de regie van Joan Chen (actrice in The Last Emperor) en
het camerawerk van Guo Changwei (Farewell to My Concubine), dat
de vallende bladeren en de kerstverlichting van Manhattan tot een
sprookjesomgeving verwerkt. Nog aangenamer is het oog voor detail dat
Chen in haar tweede film verraadt. Ook slaagt Chen voor de ultieme test
van een film in dit genre: hoe de dood van de hoofdpersoon niet
larmoyant, en toch als iets heel ergs te presenteren.
Desondanks bezorgt Autumn in New York de kijker ook kiespijn,
door een overmaat aan zoetigheid. De zelfingenomen charme van Gere doet
de deur dicht. Zelfs de ogen van Winona Ryder kunnen maar een heel
klein deukje in dat pantser slaan.