T I T E L : |
De zwarte meteoor |
R E G I E : |
Guido Pieters |
M E T : |
Jet Novuka, Erik van der Horst, Gijs Scholten van Aschat, Peter Tuinman, Angelique de Bruijne, Thekla Reuten |
In: 15 theaters
Glimlachen om voetbal en jazz in het Almelo van
1958
Door HANS BEEREKAMP
In 1958 werd de onaanzienlijke
Almelose voetbalclub Heracles verrassend kampioen van de Tweede Divisie
B, vooral dankzij het optreden van de eerste zwarte profvoetballer in
Nederland, de Zuid-Afrikaan Steve 'Kalamazoo' Mokone.
Over die gebeurtenis in zijn geboorteplaats en -jaar schreef sportjournalist Tom
Egbers het non-fictieboek De zwarte meteoor, waar regisseur Guido
Pieters en producent Matthijs van Heijningen een speelfilm in zagen.
Basis vormde een scenario van Kees van Beijnum, dat een 15-jarige puber
als tweede hoofdpersoon introduceert. Voor Felix (de debuterende Erik
van der Horst) opent de kosmopolitische jazz- en rockliefhebber Mokone,
die in het café met gehaakte kleedjes Tsjechov leest, een venster
op de wereld van gevoelens en gedachten buiten Almelo. Zo is de film
gaan lijken op Van Beijnums roman en script voor de televisiefilm
Dichter op de Zeedijk. Pijnlijker is de overeenkomst van De
zwarte meteoor met Wilde mossels, niet alleen door drie
gemeenschappelijke acteurs. Beide films gaan over een opstandige jeugd
in de provincie, over het dilemma van gaan of blijven en de haat-liefde-
verhouding met het leven achter vitrages. Alleen lijkt De zwarte
meteoor ook gemaakt in 1958.
De terugkeer van Pieters (Dr. Vlimmen, Ciske de Rat) via Medisch Centrum
West, Baantjer en de Duitse televisie naar de Nederlandse
bioscoop wordt gekenmerkt door ouderwets vakmanschap, met de nadruk op
ouderwets. Traag ontvouwen zich de grote en kleine, soms amusante
anekdotes, met een glansrol voor de geborneerde Heracles-voorzitter,
tevens fabrieksdirecteur (Gijs Scholten van Aschat). Geen van de
talrijke andere personages krijgen veel reliëf. Ook het scenario
wordt door Pieters ontdaan van pijn en woede, en vervangen door een
permanente glimlach. Een documentaire had meer recht kunnen doen aan de
opmerkelijke levensgeschiedenis van Mokone, nu psychiater in Amerika.
Het voormalige succesduo Van Heijningen-Pieters keert met deze film
terug naar de oude traditie van aardige, conventionele Nederlandse
speelfilms, waar in de jaren zeventig en tachtig nog een publiek voor
was. Zelfs in Almelo kijkt het nu liever naar Charlie's Angels.