T I T E L : |
Desi |
R E G I E : |
Maria Ramos |
In: Kriterion, Amsterdam; Lux, Nijmegen
Desi's geënsceneerde realiteit
Door HANS BEEREKAMP
De eerste scène van
Desi, de documentaire van Maria Ramos die vorige week de
publieksprijs van IDFA won, is van de schouder gedraaid door een
rennende cameraman. We zien chaotische beelden van een bos. Met die
opening legt de in Brazilië geboren Ramos, die in 1996 debuteerde
met het hecht geconstrueerde Brasília, een dag in
februari, een plechtige verklaring af: dit is niet de film die ik
wil gaan maken.
Vanaf dat moment staat bijna alles wat de kijker te zien krijgt in
Desi onder strenge controle van de regisseur. Het onderwerp zou
zich lenen voor een vrije, losse documentaire stijl, zeg maar
cinéma vérité. Ramos volgde over een lange
periode een Amsterdams meisje van elf, van wie de moeder zichzelf heeft
gedood en de vader en stiefmoeder niet erg stabiel lijken. Regelmatig
zien we Desi haar mobieltje pakken om eens te bellen bij wie ze die
nacht zal slapen: vader, opa, oma of een vriendinnetje. Als Desi bij
haar grootvader binnenkomt, staat de camera haar al binnen op te
wachten, nadat we haar eerst hebben zien aanbellen. De documentaire is
gedecoupeerd en in scène gezet als een speelfilm, volgens de
regisseur vaak in overleg met haar hoofdpersoon. Vanaf de door de
regisseur voor haar voeten neergelegde meerkoet, die Desi en haar
vriendinnetjes in een van de eerste scènes begraven,
bespiegelend over de dood, weet je niet meer wat in Desi
authentiek en spontaan is, en wat het resultaat is van overleg en
(re)constructie.
De strategie van Ramos om distantie te houden, en toch het publiek de
film in te trekken met filmische middelen, lukt alleen wanneer die
kijker niet al te kritisch is. Ik had steeds last van hinderlijke
vragen. Hoe vaak slaapt Desi niet thuis? Wil of kan ze niet naar haar
vader? In welke mate heeft de filmmaakster ingegrepen in Desi's
werkelijkheid? En dan voel je niet meer zo veel, behalve in een
minutenlang statisch shot, waarin Desi wanhopig haar stiefmoeder
omarmt. Dat voelt echt, omdat het niet in het scenario stond.