T I T E L : |
The Luzhin Defence |
R E G I E : |
Marleen Gorris |
M E T : |
John Turturro, Emily Watson, Geraldine James, Stuart Wilson, Christopher Thompson, Peter Blythe, Fabio Sartor, Orla Brady |
In: 14 theaters
Schakers zijn wilde en morsige zonderlingen
Door HANS BEEREKAMP
'Zijn liefde dicteert elke zet',
zo luidt de reclameslogan waarmee The Luzhin Defence aan de man
gebracht wordt, een film gebaseerd op een in het Russisch geschreven
roman van Vladimir Nabokov uit 1931.
Volgens de regisseuse van de Brits- Frans-Italiaanse coproductie, Marleen Gorris, heeft scenarioschrijver
Peter Berry 'gebeurtenissen en details toegevoegd', en hoewel ik de
roman niet ken, klinkt dat als een eufemisme. Zou Nabokov een verhaal
hebben kunnen verzinnen over een verstrooide schaakgrootmeester, die
tijdens een toernooi moet kiezen tussen zijn liefde voor het spel en die
voor een Russische emigrée? Volgens John Turturro, die de
titelrol van Aleksandr Loezjin speelt, gaat de roman over 'de binnenkant
van zijn brein, het is meer een soort schaakspel.' Daar is in de film
weinig van te merken. The Luzhin Defence behandelt schakers als
morsige zonderlingen, die zenuwachtig en op mysterieuze wijze stukken
heen en weer schuiven. Als de vlag van de schaakklok valt, betekent dat
in deze film dat de partij afgebroken wordt, en niet verloren is, zoals
in werkelijkheid.
The Luzhin Defence, opgenomen aan het Comomeer en in Hongarije,
past in de reeks verzorgde kostuumfilms over verdwaalde houterige
aristocraten in broeierig Italië: Tea with Mussolini, A
Room with a View. Emily Watson speelt mooi ingehouden de verliefde
Natalia, die de wens van haar ouders trotseert door met een schaker te
trouwen in plaats van met een Franse graaf. Turturro kijkt verwilderd,
en heeft van de kostuumafdeling vieze vlekken op zijn pak gekregen.
Sinds de Oscar voor Antonia vindt Gorris het niet erg om
internationale producties te regisseren, bedacht en geschreven door
anderen. In deze film was ze hooguit een verkeersagent, en kun je haar
het gebrek aan inhoud van de fraai gefotografeerde flodderfilm
nauwelijks kwalijk nemen.