T I T E L : |
Mariken |
R E G I E : |
André van Duren |
M E T : |
Laurien van den Broeck, Kim van Kooten, Willeke van Ammelrooy, Jan Decleir, Johanna ter Steege, Ramsey Nasr, Hans Dagelet, Dora van der Groen, Porgy Franssen |
In: 17 theaters
Elke dag pap eten en voeten wassen
Door DANA LINSSEN
Mariken is het verhaal
van een modern aandoend meisje in een ongedefinieerd verleden. Een
beetje vroeger en een beetje later.
De film van André van Duren naar een boek en scenario van Peter van Gestel (die ook het script voor
Van Durens eerste speelfilm Een dubbeltje te weinig schreef) en
met dialogen van Kim van Kooten was de openingsfilm van het afgelopen
Cinekidfestival en won daar ook de publieksprijs. Dat is opmerkelijk,
want wat je als volwassen toeschouwer als bezwaar tegen deze film kunt
aantekenen (te fragmentarisch en te weinig dramatische handelingen en
actie) lijkt een jeugdig publiek niet te deren.
Hoofdpersoon Mariken (een innemende Laurien van den Broeck) is
opgegroeid bij een cynische maar liefdevolle kluizenaar in het bos (Jan
Decleir). Hij heeft haar zowel praktische (elke dag een bord
geitenmelksepap eten en je voeten wassen) als filosofische levenslessen
meegegeven. Vooral die laatste, neergeslagen in het boek 'De mensheid
is een klucht', geven Mariken haar vroeg- en eigenwijze karakter mee. Op
zoek naar een nieuwe geit voor haar voogd komt Mariken in de stad
terecht, vergeet daar prompt al zijn wijze raadgevingen ('vertel
niemand voorbij de rand van het bos dat je kunt lezen') en vindt
onderdak bij een troepje wagenspelers.
Ontmoetingen met archetypische figuren als de Zwarte Weeuw, een
ijshartige gravin of de Duvel zelf (in de persoon van een van de
toneelspelende vagebonden) helpen Mariken het eigenlijke doel van haar
zoektocht te ontdekken. Mariken zoekt naar een moeder, maar aan het
einde van de film is zij zo gelouterd door de gebeurtenissen dat een
oudere zuster of vriendin ook volstaat. Het aardige van de in een
onnadrukkelijk groenzwart gedraaide film is dat hij geen enkele poging
doet om didactisch verantwoord te zijn. Duistere en mysterieuze zaken
blijven gewoon onbenoemd. Niet alles hoeft te worden verklaard of
uitgelegd. Maar bij het aanstippen van de diverse religieuze en
levensvragen biedt de film te weinig aanknopingspunten om zelf verder te
denken. Het eindresultaat maakt daardoor een ietwat fletse indruk.