T I T E L : |
Charlie's Angels (2000) |
R E G I E : |
McG (Joseph McGinty) |
M E T : |
Drew Barrymore, Lucy Liu, Cameron Diaz, Bill Murray, Sam Rockwell, John Forsythe |
In: 105 theaters
Geboefte bestrijden in bijpassende pakjes
Door DANA LINSSEN
In de woorden van producent
;Aaron Spelling was de populaire jaren zeventig-televisieserie
Charlie's Angels niet veel meer dan een excuus om 'drie knappe
vrouwen in steeds weer nieuwe sexy outfits' te hullen. En gelukkig zag
Drew Barrymore, die samen met Spelling de update op speelfilmlengte van
de serie produceerde, dat ook in. Zij hebben geen hoogdravende of
opgelegd campy ambities met hun speelfilm over drie vrouwelijke
privédetectives die vooral goed zijn in undercover-werk met de
daarbij behorende vermommingen.
De Charlie van vroeger, alleen een stem uit een radiotoestel (en weer
net zoals vroeger is dat de stem van John 'Dynasty' Forsythe) heeft
drie nieuwe 'engelen' gerecruteerd, die dan misschien niet weten hoe ze
een taart moeten bakken of een man moeten houden, maar wel hun mannetje
staan tegen groot geboefte. Geboefte dat gelukkig graag Japanse
themafeestjes geeft of op het racecircuit rondhangt, waar weer
bijpassende pakjes bijhoren.
De Angels van nu worden gespeeld door initiatiefneemster Barrymore,
Cameron Diaz en Lucy Liu (bekend uit de televisieserie Ally
McBeal). Het zijn drie actrices die door hun zelfstandige houding
in Hollywood al vanzelf met een ongecompliceerde vorm van feminisme
worden geassocieerd, dus ook over z'n ideologische onderbouwing hoeft
de film zich niet druk te maken.
Charlie's Angels heeft nog het meeste weg van een volwassen
verkleedpartij met de kleren uit je kinderjaren. Weet je nog die
kniekousen en die rookglazen zonnebrillen? Dat schrijft echter niet
voor dat je je in die retro-mix ook als van vroeger moet gaan
gedrágen. Michael Jacksons 'moonwalk' blijkt bijzonder goed te
kunnen na afloop van een hypermodern gechoreografeerde kung-fu
scène. En een beetje James Bond hier en daar is ook wel aardig.
Zo is Charlie's Angels geen remake, geen camp, geen
geëxalteerde pastiche la Austin Powers, geen goede film
ook, maar wel een onweerstaanbare portie loltrapperij, waar je weer
helemaal het gevoel van krijgt dat de jaren zeventig léuk waren.