|
T I T E L : |
Babs |
R E G I E : |
Irma Achten |
M E T : |
Brigitte Kaandorp, Naomi Colombaioni, Michel van Dousselaere,Wivineke van Groningen, Cecile Heuer, Victor Löw, John Buysman, Rob Bolland, Mathilde Santing, Lee Towers |
In: 35 theaters
La Kaandorp op filmavontuur
Door HANS BEEREKAMP
Toon Hermans, Wim Sonneveld,
Kees van Kooten, Herman van Veen en Freek de Jonge zijn stuk voor stuk
ooit de mist in gegaan met een rond hun persoonlijkheid geconstrueerde
film, die niemand wilde zien. Cabaretière Brigitte Kaandorp
debuteert als ster van Babs, waarin zij de dubbelrol speelt van
een alleenstaande moeder die op de fiets haar dochtertje naar school
brengt en van een dellerig en rancuneus animeermeisje.
Babs is ook de derde film van regisseuse Irma Achten, die met
Belle (1992) en Marie-Antoinette is niet dood (1995)
bewees over een even excentriek als ongedisciplineerd visueel talent te
beschikken. Zo werd de film een confrontatie van twee slecht bij elkaar
passende benaderingen: enerzijds is Babs een stervehikel voor
een theaterpersoonlijkheid, die wil laten zien dat ze kan zingen en
performen als een tegendraadse femme fatale. Anderzijds zet
Achten met curieuze kadreringen, belichting en montagegrapjes de film in
een poëtisch daglicht, zoekend naar een eigen toon. Het aardigste
wat je er van kunt zeggen, is dat het gelukt is om die toon licht en
surrealistisch te houden.
Het ziet er naar uit dat Babs net zo'n miskend curiosum zal
worden als De KKKomediant van Freek de Jonge en Casper
Verbrugge. Je ziet voor je ogen bijna alles mislukken, en toch blijf je
er met een glimlach naar kijken. Het sprookjesachtige romantische
scenario, dat Babs verliefd laat worden op een Spaanse gangsterbaas
(Michel van Dousselaere) en haar dochter van huis laat weglopen op zoek
naar haar vermeende vader Lee Towers, gaat nergens naar toe. De rol van
Kaandorp als van geluk dromende moeder streeft wanhopig naar allure,
maar krijgt geen vleugels, de bijrol als de wraakzuchtige slet blijft
een typetje. Toch bevat de film momenten van authentieke schoonheid,
ondanks de hinderlijk drabbige beeldkwaliteit. Om zijn onervaren ster
alle ruimte te geven, besloot producent Kees Kasander Babs op te
nemen met digitale videocameraatjes. Het resultaat ziet er belabberd
uit, en wordt niet gerechtvaardigd door de noodzaak om deze niet-
professionele actrice een kans te geven. Daarvoor is het resultaat
uiteindelijk te pover, te dun.
|
NRC Webpagina's
6 DECEMBER 2000
|