T V V O O R A F :
Het hemelse lichaam als wapen
MARISKA GRAVELAND
Talloze jongens en meisjes
moeten rond 1976 hun boterhammen uit een Charlie's Angels-lunchbox
hebben gegeten, of in slaap zijn gevallen op een hoofdkussen waar de
drie vurige vrouwen op waren afgebeeld. Ook een pruik geïnspireerd
op het huppelende, naar buiten geföhnde haar van Farrah Fawcett,
plus bijbehorende haardroger, was te koop. Charlie's Angels hebben vele
levens geroerd.
De drie spetters Farrah Fawcett, Kate Jackson en Jaclyn Smith hebben van
Charlie's Angels een van de leukste en succesvolste
televisieseries ooit gemaakt. Vanaf 7 december draait de remake in de
bioscoop, met Drew Barrymore, Cameron Diaz en Lucy Liu als kungfu-
kanjers.
Producent Aaron Spelling speelde in 1976 handig in op het feminisme dat
rond die tijd in zwang was, net zoals eerder de zwarte bevolking in
Amerika als gat in de markt werd ontdekt, met Shaft en Sanford
& Son als gevolg. De wereld zag er al wat mooier uit dankzij Raquel
Welch, Bionic Woman en Wonder Woman, en nu werden we verblijd met drie
vrouwelijke detectives die hun mannetje staan en hun tandpastaglimlach
en hemelse lichaam als wapen gebruiken. Een formule die niet stuk kon
gaan. In de eerste aflevering, vanavond op Net5 te zien in de
Charlie's Angels Night, doet Farrah zich bij een spelletje poker
bijvoorbeeld expres voor als dom blondje, om met een buidel geld en de
gewenste informatie over een misdaad, grijnzend huiswaarts te keren.
Al snel werd duidelijk dat de plot geheel rond die 'vrouwelijke
talenten' was geschreven, zodat we de Angels verdacht vaak bij een
modeshow, in de centerfoldwereld, in de porno-industrie, of bij
prostituees undercover zagen gaan, een prachtig excuus om hun nieuwste
bikini, T-shirt of laklaarzen te showen. Er waren mensen die dit
verwerpelijk vonden. De feministische journaliste Judith Coburn noemde
het "een variant op de pooier en zijn meiden. Charlie stuurt zijn in
seksuele listen gespecialiseerde vrouwen de straat op, terwijl
híj de winst incasseert". Time Magazine had Charlie's
Angels in 1976 als coverstory en oordeelde milder: "Je zou het
familieporno kunnen noemen, een bescheiden erotische fantasie die mannen
en vrouwen aanspreekt." "I think people want to see some glamour, some
clothes, some hairstyles, you know - they want to see girls",
analyseerde Farrah Fawcett in 1977 in de Washington Post de
succesformule.
In het vanavond vertoonde Hell Ride klimt Sabrina (Kate Jackson)
in een wit, strak lederen pak door een autoraam - als voorloper op
The Dukes of Hazard - om undercover op een racebaan de crash van
een vrouwelijke racer te onderzoeken. De pitspoezen zitten nu achter het
stuur, met ene Bloody Mary als verdachte. 'The hottest number on wheels'
wordt Sabrina omschreven door Charlie, de immer onzichtbare
opdrachtgever, wiens rug heel even in beeld komt bij een zwembad,
omringd door een fruitbokaal en vier gillende meiden in bikini. Die
Charlie kan natuurlijk niet door de beugel, vanwege types als hij is de
term 'guilty pleasure' uitgevonden. Na de laatste aflevering, tevergeefs
Let Our Angel Live genaamd, was het gedaan met de populariteit
van de serie, wat weer de weg vrijmaakte voor een wederopstanding.
Tegenwoordig hoeft niemand zich meer schuldig te voelen als hij foute
tv-series, muziek en films leuk vindt, maar van dat verlies van
exclusiviteit moet de liefhebber zich niets aantrekken. De legendarische
woorden van Charlie ("Good work, Angels") blijven mooi, of ze nou fout,
goed, in of uit de mode zijn.
Charlie's Angels Night, Net5, 20.30-0.00u.