Eigenzinnige nominaties
Door HANS BEEREKAMP
AMSTERDAM, 29 NOV. Door de drie
nominaties voor de Joris Ivens Award van het dertiende IDFA laat de
jury onder voorzitterschap van de Russische regisseur Victor
Kossakovski zich kennen als een eigenzinnig en moedig gezelschap.
Het bracht een overtuigende hiërarchie aan in het naar veel kanten
uitwaaierende competitieprogramma en koos voor drie consistente,
stijlvaste films, die open deuren en voor de hand liggende sentimenten
vermijden. Relatief het minst sterk is Jenseits von Tibet van de
Duitse Solveig Klassen over het huwelijk van een Berlijnse punkzangeres
en een Tibetaanse lama in ballingschap. Zonder in formeel opzicht veel
potjes te breken behandelt Klassen transculturele misverstanden.
De grootste concurrent van Gert de Graaffs De zee die denkt, een
wonderschone oefening in het scheppen van al dan niet aan de
werkelijkheid ontleende beelden ter ondersteuning van een vastlopend
filosofisch betoog, is de Deense productie Den højeste
straf (Maximum Penalty) van Tómas Gislason.
Belangrijker dan het verhaal, over een voorman van de Deense
communistische partij die in 1998 in Moskou archiefonderzoek doet naar
het verdwijnen in 1937 van een Deense topman van de Komintern, is de
vormgeving. Gislason, assistent van Lars von Trier, is de bedenker van
de door honderd camera's opgenomen scène in Dancer in the
Dark. Elke scène in zijn documentaire is opgenomen met twee
tot vier camera's, zodat in de montage steeds gesprongen kan worden
tussen verschillende standpunten en archiefmateriaal uit het
'glorieuze' verleden, ook uit speelfilms van Eisenstein en Vertov.
Gislason gebruikt zo de klassieke Sovjet-montageprincipes briljant
tegen zichzelf, in een overrompelend experiment. De enige film die de
jury ten onrechte niet nomineert is Agnès Varda's al vaak
bekroonde Les glaneurs et la glaneuse. Het lijkt zo de ideale
kandidaat voor de speciale juryprijs. De jury van de Zilveren Wolf voor
de beste documentaire op video nomineerde twee films over gruwelen:
Jung (guerra) nella terra dei mujaheddin en Child of the
Death Camps: Truth and Lies. De derde nominatie heeft een ander
karakter. De VPRO-productie Hollandse helden zet de conceptueel
kunstenaar Cees Krijnen, die een met de Prix de Rome bekroond kunstwerk
maakte van het scheidingsleed van zijn moeder, tegenover de nuchtere
bezwaren van zijn vader, een gepensioneerde koopvaardijkapitein. De
winnaars worden op donderdag bekend gemaakt.