T I T E L : |
6ixtynin9 |
R E G I E : |
Pen-ek Ratanaruang |
M E T : |
Lalita Panyopas, TasanawalaiOngartittichai, Black Phomtong, Sritao, Arun Wannarbodeewong |
In: Filmmuseum, Amsterdam; 't Hoogt, Utrecht
Komische misdaadfilm uit Thailand slecht culturele barrières
Er staat een doos geld voor de deur
Door DANA LINSSEN
Niet zeven is het geluksgetal in
Thailand, maar negen, dat net zo wordt uitgesproken als het woord voor
vooruitgaan, 'gao'.
En vooruit gaat ze, het meisje Tum dat in het begin van 6ixtynin9 tijdens een tot ontslagprocedure omgevormde
boeddhistische manier van waarzeggerij, het stokje met nummer negen
trekt. Al weet ze de volle film lang bij god niet waarnaartoe. Dat
gegoochel met negens en zessen, waaraan de film zijn slim naar het imago
van Thailand als seksparadijs verwijzende titel ontleent, is ook de rode
draad in de plot.
Er zitten grappen in de tweede speelfilm van Pen-ek Ratanaruang
(Bangkok, 1962) die beter worden begrepen door een Thais publiek,
terwijl andere momenten vooral Westerse toeschouwers aanspreken, zo
bleek onlangs bij een vertoning van de film voor de Thaise ambassadeur.
Maar Pen-ek Ratanaruang, die acht jaar kunstgeschiedenis studeerde in
New York, weet met de komische misdaadfilm 6ixtynin9 vooral
culturele barrières te slechten.
De eerder dit jaar tijdens het Filmfestival Rotterdam in competitie om
een van de drie Tiger Awards vertoonde film, is de eerste Thaise film
die sinds lange tijd in Nederland wordt uitgebracht. 6ixtynin9
vormt een waardevolle aanvulling op de vele Aziatische filmculturen die
hier de afgelopen jaren mede dankzij het Filmfestival Rotterdam zijn
ontsloten. Pen-ek Ratanaruang is een zelfbewuste regisseur, die een brug
slaat tussen kunstzinnige en publieksgerichte films. Een Thaise
Tarantino wordt zijn film wel genoemd, om zijn onverwachte plotwendingen
en geestige gangsterportretten. Daartegenover staan echter
surrealistische scènes en een zo spaarzaam gebruik van dialoog,
dat die vergelijking niet helemaal is te rechtvaardigen.
De handeling speelt zich grotendeels af in het appartement van de
inmiddels werkloze Tum, die een doos met geld voor haar deur heeft
gevonden, waar half crimineel Thailand achteraan lijkt te zitten. Veel
van zijn humoristische werking ontleent de film aan het feit dat Tum zo
volstrekt normaal en praktisch reageert op alle bizarre ontwikkelingen
die zich rondom de doos afspelen. Er wordt nog wat sociale problematiek
het verhaal binnengesmokkeld door juist een meisje dat volkomen blut is
met deze doos op te zadelen. Maar Pen-ek Ratanaruang mag de toeschouwer
dan in het ongewisse willen laten over de morele complicaties daarvan,
zijn uitwerking is tamelijk voorspelbaar. De gewelddadige confrontaties
tussen de gangsters zijn wat al te overdadig gedoseerd. En de als
running gag bedoelde manier waarop Tum hun lijken opruimt is net iets te
mager om keer op keer verrassend te blijven.
Vooral in de vormgeving weet de als art director en regisseur van
televisiecommercials geschoolde Pen-ek Ratanaruang te overtuigen.
Daardoor beklijft 6ixtynin9 als een vlotte, frisse
gangsterkomedie, waarvan juist die details die hem iets meer hadden
kunnen laten zijn dan dat, het snelste vervliegen.