T I T E L : |
Shaft |
R E G I E : |
John Singleton |
M E T : |
Samuel L. Jackson, Christian Bale, Jeffrey Wright, Vanessa Williams, Busta Rhymes |
In: 55 theaters
Meer geweld en minder seks
Door BIANCA STIGTER
"Who's the private dick that is
a sexmachine to all the chicks", zong Isaac Hayes terwijl Richard
Roundtree in een hippe leren jas zelfverzekerd door New York liep.
"Shaft!", antwoordde een dameskoortje alsof er op deze vraag geen ander
antwoord mogelijk was.
In 1971, het jaar dat de film Shaft van Gordon Parks uitkwam, was er ook geen ander antwoord mogelijk. Een rol
als die van de aan niets en niemand verantwoording afleggende detective
was er voor een zwarte acteur in de Amerikaanse film nog niet geweest.
Dertig jaar later is er veel veranderd, maar ook weer niet zoveel.
Blaxploitation bestaat als genre niet meer en er zijn in Hollywood veel
meer zwarte acteurs aan het werk dan in 1971. Maar het antwoord op de
vraag van Hayes is dertig jaar later nog steeds: Shaft!
John Singleton, die eerder onder meer Boyz N the Hood
regisseerde, heeft een vervolg op de film van Gordon Parks gemaakt met
Samuel L. Jackson in de titelrol. Het is interessant om de verschillen
tussen de film uit 1971 en 2000 te bekijken. Het eerste wat opvalt is
dat de nieuwe Shaft nog wel de muziek en de woorden van Isaac
Hayes gebruikt, maar Samuel L. Jackson (naar verluidt tot zijn
ongenoegen) geen enkele seksscène meer heeft. Hollywood is in de
loop der jaren kuiser geworden. De seks is in de nieuwe Shaft
ingeruild voor meer geweld. Daarmee geeft Singleton een belangrijke
troef uit handen. De oude Shaft is nu juist zo geliefd wegens
die malle seksscènes met allerlei gewillige dames. Maar de
seksscènes hadden er waarschijnlijk alleen in kunnen blijven als
Singleton van Shaft een soort Austin Powers had gemaakt. Voor die
nostalgische aanpak heeft de regisseur niet gekozen. Hij maakte van
Shaft geen grappig anachronisme maar een Dirty Harry. Shaft is
ditmaal geen privédetective maar een politieman, die een
racistisch rijkeluiszoontje (Christian Bale) wil laten opsluiten dat
weg lijkt te komen met het vermoorden van een zwarte jongen. In de
bijrollen is goed en kwaad keuriger dan in het origineel over wit en
zwart verdeeld. Jeffrey Wright springt eruit als een gemeen
drugsbaronnetje met een Dominicaans bedoeld accent.
Samuel L. Jackson speelt zijn rol ook met verve, en hij ziet er wel goed
uit in zijn leren Armani, maar de ster kan niet verhinderen dat de
nieuwe Shaft alleen wat de production values betreft in
de schaduw kan staan van het goedkoop ogende origineel. Eigenlijk was
dat goedkoop ogen ook al een van de aantrekkelijke dingen van de oude
Shaft. Het probleem van Singleton en Jackson is dat zij op een
film die cult is geworden een mainstream vervolg hebben moeten geven.