T I T E L : |
Dinosaur |
R E G I E : |
Ralph Zondag en Eric Leighton |
M E T : |
de stemmen van D.B. Sweeney, Alfre Woodard, Joan Plowright (Engelse versie); Tony Neef, Nelly Frijda (Nederlandse versie) |
In: 106 theaters (Nederlands gesproken) en 25 theaters (Engels gesproken)
Disney's echte dino's
Door PAUL STEENHUIS
Kuddes dino's die majestueus
bewegend door een oerlandschap trekken, exotische dinokoppen van
dichtbij gezien, verliefde iguanodon-ogen: alles wat je miste bij de
computeranimatie televisieserie over dinosaurussen van de BBC,
Walking With Dinosaurs, is te zien in de nieuwe Disney
computeranimatiefilm over dino's, kortweg Dinosaur genoemd.
Hoe bedrieglijk echt de prehistorische monsters er ook uitzien,
Dinosaur is geen trage populair-wetenschappelijke
natuurdocumentaire zoals de BBC-serie. Dat blijkt meteen uit de
formidabele openingsscene van Dinosaur. We maken kennis met een
dino-ei, in een aanvankelijk nog liefelijk door moeder iguanodon
beschermd nest. Plotseling wordt de vredige rust op de broedplaats voor
verschillende dino's verstoord door vleesetende oermonsters. In de chaos
blijft het ei verlaten achter. Het wordt snel door een eierrovende dino
(de oviraptor, voor kinderen en kenners) gekaapt, het valt in de rivier
en wordt opgepikt door een vliegend reptiel, dat zijn buit uiteindelijk
verliest boven een tropisch woud. Daar valt het ei, dat op uitkomen
staat in een nest van oeraapjes. Zij zien de babyiguanodon uit zijn ei
komen en nemen het beest liefderijk op in hun apenfamilie. En dat
gebeurt allemaal voordat je 'pterodactylus' zeggen kunt.
Inmiddels hebben we prachtige landschappen gezien, waardoor kuddes
reusachtige dino's bewegen alsof ze zo in de natuur gefilmd zijn, je
bent onder water geweest, je hebt boven afgronden gezweefd - en al die
tijd heeft er nog geen beest gesproken. Als die levensechte dino's en
oerapen dan toch beginnen te praten, doet dat weinig meer af aan de
geloofwaardigheid. Je wilt weten hoe het met de jonge iguanodon Aladar
afloopt, of hij ooit nog contact krijgt met dino-soortgenoten. Het is
een vreugde om de dino's van dichtbij te zien: hun huid, oogopslag,
zelfs hun uitdrukkingsloze schildpaddenkoppen zijn expressief gemaakt.
De Disney-animators stellen deze keer niet teleur. Dat is wel anders
geweest, te beginnen bij De Leeuwenkoning, weliswaar een
kaskraker, maar artistiek gezien een dieptepunt in de Disney
tekenfilmhistorie. Bijna alle Disney films hebben sindsdien hetzelfde
verhaalschema: jong uitgestoten beest of mens moet zijn plek
terugveroveren in de groep. Ook Dinosaur volgt dat stramien, maar
deze keer is dat geen bezwaar: de animatie-toverkunst van Disney doet
zijn werk, het drama is goed gedoseerd, de komische karakters (de oude
dames brachiosaurus en styrachosaurus) zijn sterk uitgewerkt. Vergeten
zijn het overspannen drama en de slappe grappen uit De
Leeuwenkoning en wat daarna kwam. Het is net alsof de nieuwe
computertechnieken Disney de pioniers-animatiemagie terug heeft gegeven,
zoals ook al in Toy Story II (ook computeranimatie) te zien was.
Nu alleen nog de pompeuze Afrikaanse ritmes (geïnspireerd op de
Leeuwenkoning) afschaffen!