T I T E L : |
Les amants criminels |
R E G I E : |
François Ozon |
M E T : |
Natacha Régnier, Jérémie Renier, Miki Manojlovic |
In: Rialto, Amsterdam; Haags Filmhuis; Lantaren/Venster, Rotterdam; 't Hoogt, Utrecht
Hans en Grietje en Bonnie en Clyde
Door BIANCA STIGTER
De productieve Franse regisseur
François Ozon (1967) houdt van provoceren. Hij schept er een
plezier in dat zowel pervers als kinderlijk is. Even fijn vindt hij het
om uit andere films te citeren.
In Sitcom (1999), zijn eerste lange speelfilm, liet hij een familie kennis maken met onder meer
incest, zelfmoord en sm en verwees naar Pasolini's Teorema. Zijn
derde film, Gouttes d'eau sur pierres brÛlantes, is
gebaseerd op een toneelstuk van Fassbinder. Les amants criminels,
zijn tweede film, die nu in Nederland in première gaat, is Ozons
variant op Bonnie & Clyde, Badlands en Natural Born
Killers. Het genre van jonge criminelen op de vlucht ontmoet in het
toepasselijk getitelde Les amants criminels ook nog het sprookje
van Hans en Grietje.
Ozon vliegt in Les amants criminels voortdurend tussen heden en
verleden heen en weer. Daardoor maakt hij het je haast onmogelijk om
motieven aan de daden van de hoofdpersonen toe te kennen; het antwoord
op de vraag waarom ze iets doen verandert voortdurend. Het is slechts
een van de vele pesterijtjes van Ozon. In chronologische volgorde
navertellen wat er gebeurt, doet in ieder geval geen recht aan de film.
De twee criminele geliefden zijn de zestien- of zeventienjarige Alice en
haar vriendje Luc, die in een of andere Franse stad wonen. Alice lust
naar een mooie jongen uit haar klas en haalt Luc onder een vals
voorwendsel over hem te vermoorden. De moord wordt extra akelig omdat de
jongen Arabisch is. Alice en Luc willen het lijk in een bos begraven.
Onderweg beroven ze een juwelier. Terug in de auto zegt Alice in haar
met bloed bevlekte jurkje dat ze misschien beter de bakker hadden kunnen
nemen. Ze heeft honger. Croissantjes en kaneelbroodjes...
Na het begraven van Saïd vinden ze in het bos een hut van een
stroper. Als de stroper thuiskomt en ziet dat ze van zijn bordje hebben
gegeten, sluit hij hen op in de kelder. Daar vinden ze ook het lijk van
Saïd. Hij mist al een onderbeen.
In Alice en Luc heeft Ozon waarschijnlijk de onsympatiekste helden uit
het genre gecreëerd. Jérémie Renier, die eerder te
zien was in La Promesse, voldoet uitsekend als de slappeling Luc.
Pascale Régnier, die in Cannes bekroond werd voor haar rol in
La vie rvée des anges, is net zo goed als de ontluikende
bitch Alice. En toch maakt afschuw plaats voor medelijden als deze
vervelende twee bij de stroper in de kelder zitten. Maar lang hoeft dat
bij Luc weer niet te duren, want de jongen geniet wel van de seks
waartoe de stroper hem dwingt.
Ozon speelt met flair met de verwachtingen van de kijker. Hij rekent op
afgrijzen bij het stropen van een konijn en op gewenning bij het doden
van een mens en slaagt erin die zowel op te roepen als op afstand te
houden. In Sitcom lukte het hem nog niet alle taboes die hij
wilde doorbreken op een leuke manier te doorbreken. In Les amants
criminels lukt hem dat wel. Hij is het knapste en het stoutste
jongetje van de klas.