T V V O O R A F :
Beatle-manie gereanimeerd
HENK VAN GELDER
De marketingafdeling van de
firma EMI Music staat op scherp. Net als in andere landen heeft een
speciale werkgroep bij de Nederlandse vestiging van deze
platenmaatschappij het afgelopen halfjaar wekelijks vergaderd om te
zien of er nog iets te doen was met de Beatles. Het resultaat is deze
week verschenen: alle Engelse en Amerikaanse nummer één-
hits van de groep op een cd. "Dit wordt de grootste campagne die
Nederland ooit heeft gekend", zegt EMI-directeur Niel van Hoff in het
vakblad Muziek en Beeld. Alleen al aan de tv-spots voor de cd,
die sinds maandag worden uitgezonden op de HMG-zenders, wordt driekwart
miljoen gulden besteed.
Een van die zenders, RTL5, doet er ook iets voor terug. Zondag werd er
al een 2 Meter Sessie met Beatle-repertoire uitgezonden en
vanavond staat de hele avond in het teken van de Beatles. Eerst wordt
Corton & The Beatles herhaald, waarin Eric Corton nogal
wezenloze gesprekjes voert met bekende Nederlandse fans. Dan is er een
quiz. Daarna worden de Beatles besproken in Leven in de
brouwerij, het tot dusver onopvallende praatprogramma van Jan Douwe
Kroeske. Vervolgens wordt Magical Mystery Tour vertoond. En
tenslotte is B-day te zien, een Paradiso-concert met Beatle-
nummers door Nederlandse groepen als Abel, Skik en Van Dik Hout.
Magical Mystery Tour (1967) is een curiosum uit de Beatle-
geschiedenis. "Het was gewoon een maf idee", beaamt Paul McCartney in
The Beatles Anthology, het als autobiografie gepresenteerde boek
dat inmiddels wereldwijd een bestseller is. "We wisten dat we tegen het
systeem ingingen en een bizarre, maffe kleine film maakten - en het
werd soms gênant." Zonder script en zonder enige regie trokken de
Beatles erop uit om te filmen wat hen te binnen schoot. Van de ene dag
op de andere was nauwelijks bekend wat ze zouden gaan maken.
Achteraf laat de film zich omschrijven als een slapstick-achtig
schoolreisje, gelardeerd met een reeks clips. Je zou zelfs kunnen zeggen
dat de Beatles hier improviserenderwijs bezig waren het clip-genre uit
te vinden. Maar een succes was de voor de BBC gemaakte productie
destijds niet, al was het maar omdat de opnamen in kleur werden gemaakt,
terwijl de televisie toen nog in zwartwit uitzond. "Het zag er
verschrikkelijk uit", zegt producer George Martin in het boek. En nu
moet er dus opnieuw een Beatle-rage tot stand worden gebracht. De koorts
is alweer zo hoog opgevoerd, dat een van de grote internationale
persbureaus maandag het bericht verspreidde dat er zondagnacht om 12
uur geen rij voor de Londense platenwinkel stond, waar de cd
voor het eerst zou worden verkocht. Er kwamen maar vijftien kopers
opdagen. Een dag later luidde het nieuws echter, dat de compilatie een
'fenomenaal' succes lijkt te worden.
In ons land is niet alleen RTL5 voor de kar gespannen, maar ook Sky
Radio dat in dit bijzondere geval zijn format heeft aangepast:
muziek van vóór 1980 komt normaal gesproken voor deze
zender niet in aanmerking. "Dit is slechts het begin van een
megacampagne die doorloopt tot eind volgend jaar", aldus Van Hoff van
EMI. Hij zegt in Nederland een omzet van 400.000 cd's te verwachten.
Beatles Night, RTL5, 20.00-0.30u.