U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Beatle-manie gereanimeerd

HENK VAN GELDER
De marketingafdeling van de firma EMI Music staat op scherp. Net als in andere landen heeft een speciale werkgroep bij de Nederlandse vestiging van deze platenmaatschappij het afgelopen halfjaar wekelijks vergaderd om te zien of er nog iets te doen was met de Beatles. Het resultaat is deze week verschenen: alle Engelse en Amerikaanse nummer één- hits van de groep op een cd. "Dit wordt de grootste campagne die Nederland ooit heeft gekend", zegt EMI-directeur Niel van Hoff in het vakblad Muziek en Beeld. Alleen al aan de tv-spots voor de cd, die sinds maandag worden uitgezonden op de HMG-zenders, wordt driekwart miljoen gulden besteed.

Een van die zenders, RTL5, doet er ook iets voor terug. Zondag werd er al een 2 Meter Sessie met Beatle-repertoire uitgezonden en vanavond staat de hele avond in het teken van de Beatles. Eerst wordt Corton & The Beatles herhaald, waarin Eric Corton nogal wezenloze gesprekjes voert met bekende Nederlandse fans. Dan is er een quiz. Daarna worden de Beatles besproken in Leven in de brouwerij, het tot dusver onopvallende praatprogramma van Jan Douwe Kroeske. Vervolgens wordt Magical Mystery Tour vertoond. En tenslotte is B-day te zien, een Paradiso-concert met Beatle- nummers door Nederlandse groepen als Abel, Skik en Van Dik Hout.

Magical Mystery Tour (1967) is een curiosum uit de Beatle- geschiedenis. "Het was gewoon een maf idee", beaamt Paul McCartney in The Beatles Anthology, het als autobiografie gepresenteerde boek dat inmiddels wereldwijd een bestseller is. "We wisten dat we tegen het systeem ingingen en een bizarre, maffe kleine film maakten - en het werd soms gênant." Zonder script en zonder enige regie trokken de Beatles erop uit om te filmen wat hen te binnen schoot. Van de ene dag op de andere was nauwelijks bekend wat ze zouden gaan maken.

Achteraf laat de film zich omschrijven als een slapstick-achtig schoolreisje, gelardeerd met een reeks clips. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de Beatles hier improviserenderwijs bezig waren het clip-genre uit te vinden. Maar een succes was de voor de BBC gemaakte productie destijds niet, al was het maar omdat de opnamen in kleur werden gemaakt, terwijl de televisie toen nog in zwartwit uitzond. "Het zag er verschrikkelijk uit", zegt producer George Martin in het boek. En nu moet er dus opnieuw een Beatle-rage tot stand worden gebracht. De koorts is alweer zo hoog opgevoerd, dat een van de grote internationale persbureaus maandag het bericht verspreidde dat er zondagnacht om 12 uur geen rij voor de Londense platenwinkel stond, waar de cd voor het eerst zou worden verkocht. Er kwamen maar vijftien kopers opdagen. Een dag later luidde het nieuws echter, dat de compilatie een 'fenomenaal' succes lijkt te worden.

In ons land is niet alleen RTL5 voor de kar gespannen, maar ook Sky Radio dat in dit bijzondere geval zijn format heeft aangepast: muziek van vóór 1980 komt normaal gesproken voor deze zender niet in aanmerking. "Dit is slechts het begin van een megacampagne die doorloopt tot eind volgend jaar", aldus Van Hoff van EMI. Hij zegt in Nederland een omzet van 400.000 cd's te verwachten.

Beatles Night, RTL5, 20.00-0.30u.

NRC Webpagina's
17 NOVEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad