T I T E L : |
De omweg |
R E G I E : |
Frouke Fokkema |
M E T : |
Tamar van den Dop, Joachim Bissmeier, Thom Hoffman, Peer Mascini,Willeke van Ammelrooy, Jan Decleir, Dimme Treurniet. |
In: Het Ketelhuis,Amsterdam; Springhaver, Utrecht
Als schrijver leven naast Thomas Bernhard
Door BIANCA STIGTER
Een paar weken geleden zond de
NPS Scheppen gaat van au uit, een documentaire over het maken
van De omweg, na Kracht en Wildgroei de derde
speelfilm van Frouke Fokkema.
Het videodagboek is gemaakt door de actrice Tamar van den Dop, die in de film de hoofdrol speelt. Uit de
documentaire blijkt dat De omweg gebaseerd is op enkele
gebeurtenissen in het leven van Fokkema, waarover ze eerder al een
toneelstuk schreef. De film gaat over Fokkema's ontmoeting met de
Oostenrijkse schrijver Thomas Bernhard, bij wie ze op bezoek ging toen
ze, omstreeks 1980, na een mislukte liefde en een miskraam een tijdje
geiten ging hoeden in de Pyreneeën. De documentaire vertelt niet of
de film, waarin Fokkema Joanna heet, ook in details de werkelijkheid
navolgt. Soms lijkt het voor even zeker dat dat niet zo is. Na haar
miskraam trekt Joanna bijvoorbeeld boos bloemen stuk in een tuin. "Ze
wil alles wat mooi is kapot maken", zegt Fokkema daarover in de
documentaire voor de opname van deze scène beginnen. Het lijkt
een al te nette, literaire verbeelding van een vrouw die een miskraam
moet verwerken. Maar in De omweg speelt Van den Dop deze
scène wel alsof haar personage zich daarvan bewust is. Joanna is
een vrouw die haar eigen leven bewust vorm geeft, alsof ze het als een
boek of een film ziet. Als ze door de vader van het ongeboren kind
wordt verlaten, loopt ze bijvoorbeeld huilend de zee in en acteert vol
overgave dat ze niet meer weet hoe het verder moet. Fokkema heeft van
deze levenshouding achteraf in ieder geval een van de onderwerpen van
haar film gemaakt. In elke omgeving blijkt dat Joanna haar leven het
liefst acteert, maar dat ze soms niet zo tevreden is met de rol die ze
voor zichzelf heeft verzonnen. Aan het geiten hoeden blijkt ze
bijvoorbeeld weinig plezier te beleven. Pas als de geiten allemaal
geslacht worden, zijn ze voor haar weer interessant; dan kan ze
medelijden poseren. Joanna wil zelf schrijver worden, maar het is
onthullend hoe ze die wens formuleert. Ze zegt: "Ik wil als een
schrijver léven." De Amerikaanse schrijfster Toni Morrison kan
over mensen als Joanna schrijven zonder dat ze vervelend of
bespottelijk worden; zij doet haar lezers soms beseffen hoezeer ze op
hen lijken. Fokkema is daar in De omweg niet in geslaagd. Haar
Joanna is een onuitstaanbaar wicht. Ook voor Thomas Bernhard maakt de
film geen goede reclame. De paar kreten die er in de film van zijn werk
overblijven zijn nogal nietszeggend. Ook door de fletse vormgeving en de
uit de lucht vallende moordscène, is De omweg uiteindelijk
een schamele verbeelding van iets dat voor een, misschien twee mensen
van grote betekenis is geweest.
Af en toe krijgt Joanna in haar theatrale streven wel iets aandoenlijks,
en dan is De omweg tegelijkertijd mild en vilein. Voor haar
eerste afspraak met Bernhard koopt Joanna een Dirndl, maar ze weet zelf
eigenlijk niet zo goed wat deze geste moet betekenen. Bang zit ze met
de in de jurk opbollende borsten op haar hotelbed.