|
T I T E L : |
Book of Shadows: Blair Witch 2 |
R E G I E : |
Joe Berlinger |
M E T : |
Kim Director, Jeffrey Donovan, Erica Leerhsen, Tristen Skyler, Stephen Barker Turner |
In: 32 theaters
Vervolg op Blair Witch is te gewoon
Door HANS BEEREKAMP
Zo onvoorspelbaar als het succes
in 1999 was van The Blair Witch Project - een als documentaire
vermomde, via het internet tot een hit gemaakte low-budget-film in
zwartwit over drie jongeren op zoek naar een heks in een bos in Maryland
- zo voorspelbaar is de flop van Book of Shadows: Blair Witch 2.
De vuistregel in Hollywood is dat een vervolgfilm ongeacht de kwaliteit
altijd minimaal veertig procent haalt van de recette van het originele
succes. Maar dan moet deel twee wel meer van hetzelfde bieden, en mag de
film bovendien niet veel duurder zijn dan deel een.
The Blair Witch Project van de onbekende regisseurs Daniel Myrick
en Eduardo Sanchez kostte 60.000 dollar om te draaien en 300.000 dollar
om af te werken. De film bracht in de hele wereld 140 miljoen dollar in
het laatje. Het vervolg kostte 13 miljoen dollar en bleek deze week in
de Amerikaanse bioscopen in het geheel geen succes. Ook al wordt Book
of Shadows: Blair Witch 2 met grote haast overal heel snel in
de bioscoop gebracht, het publiek zal er toch wel achter komen dat het
een heel ander soort film is. Het vervolg laat geen twijfel bestaan dat
het origineel op boerenbedrog berustte. De vorm is nu traditioneler: ook
al is regisseur Joe Berlinger van huis uit documentarist (hij
presenteerde in 1992 op IDFA Brother's Keeper), zijn film is een
35mm-horrorfilm, gewoon in kleur, waarin weliswaar een videotape is
opgenomen als sleutel van het mysterie, maar toch meer een hommage aan
horrorclichés dan een poging om realiteit te suggereren. Een
inwoner van Burkettsville, Maryland profiteert van de media-hype rond de
eerste film en leidt vier jonge horror-fans rond door het bos waar
The Blair Witch Project werd opgenomen. Maar dan begint het
gedonder opnieuw, zij het nu zonder enige suspension of
disbelief. De bovennatuurlijke gebeurtenissen in Book of
Shadows lijken helemaal nergens naar, hooguit roepen ze goedkope B-
griezelfilms in herinnering. De poging van Berlinger om in de discussies
van de jonge acteurs verschillende benaderingen van hekserij (een
wetenschapper, een labiele griezelfan, een moderne beoefenaarster van
zwarte kunst) naar voren te brengen, of om commentaar te leveren op het
fenomeen Blair Witch, verzanden in een brij van slecht
uitgevoerde griezeleffecten. Book of Shadows is vooral dodelijk
vervelend en knullig. Daar kom je niet mee weg, als je een echte
bioscoopfilm probeert te maken.
|
NRC Webpagina's
1 NOVEMBER 2000
|