In: 8 theaters
Geraffineerde film van Frans televisieredacteur Bernard Rapp
Nooit meer eenzaam door kloon
Door BIANCA STIGTER
In de grappige film Austin
Powers - The Spy Who Shagged Me (het vervolg op Austin Powers,
International Man of Mystery) wordt de schurk Dr. Evil altijd
vergezeld door Mini-Me, een kleine kopie van de kwade dokter.
Ze hadden het samen heel gezellig. Misschien is zo'n kloontje wel de ideale
oplossing voor de eenzaamheid waar elk mens aan lijdt. In de serieuzere,
maar even absurde film Une affaire de goût kiest de
hoofdpersoon een andere manier om die eenzaamheid op te heffen. Hij
probeert een ander in zichzelf te veranderen. Hij komt een heel eind,
want hij heeft geld en charisma.
Frédéric Delamont (Bernard Giraudeau) is een miljonair die
zijn geld verdient met niet nader aangeduide zaken. We zien hem in
Une affaire de goût voor het eerst in een sterrenrestaurant
in Lyon, waar hij de ober, Nicolas Rivière (Jean-Pierre Lorit),
vraagt zijn voorproever te worden. Al snel blijkt dat het voorproeven
meer behelst dan het keuren van de gerechten die Delamont op talrijke
zakendiners moet verorberen. Delamont wil dat Nicolas zijn smaak gaat
delen. Om te bewerkstelligen dat Nicolas ook een afkeer krijgt van vis
en kaas, laat hij hem bijvoorbeeld eerst een week vasten en dan zijn kok
de beste vissen en de beste kaas voor hem neerzetten. Zonder dat Nicolas
het weet zit in de vis een braakmiddel verstopt. De gekozen methode
werkt. Als Delamont en Nicolas eenmaal dezelfde smaak delen, breiden ze
hun werkterrein uit. Ze gaan in hetzelfde huis wonen en gaan met
dezelfde vrouw naar bed en breken allebei hun been - Delamont tijdens
een skivakantie, Nicolas een paar dagen later door eigen toedoen.
Une affaire de goût is de tweede speelfilm van
Bernard Rapp, een Franse journalist die onder meer voor televisie
programma's over literatuur maakt. De film is gebaseerd op een bijna
gelijknamig boek van Phillipe Balland (Affaires de goût,
niet in het Nederlands vertaald) en moet het vooral van het scenario en
van het spel van de acteurs hebben. Het eten is niet zo lekker verfilmd
dat je er honger van krijgt.
Rapp koos voor de vertolking van Delamont Bernard Giraudeau, die in
Gouttes d'eau sur pierres brûlantes van François
Ozon ook al zo op dreef was als manipulator. Dat het niet
ongeloofwaardig wordt dat Nicolas zo ver met Delamont meegaat, is
waarschijnlijk voor een groot deel aan Giraudeau's spel te danken. Maar
ook Delamonts tegenspeler is goed gecast. Jean-Pierre Lorit is kleurloos
en ijdel genoeg om aannemelijk te maken dat hij op verzoek wel iemand
anders wil worden. Geraffineerd aan het scenario is dat Delamont zijn
manipulaties nooit lang verborgen houdt. Al na een paar dagen vertelt
hij Nicolas bijvoorbeeld over het braakmiddel. De relatie tussen de twee
mannen is daardoor nooit een eenvoudige van de bedrieger en de
bedrogene. Nicolas is net zo'n egoïst als Delamont en weet waar hij
mee bezig is.
Une affaire de goût wordt verteld door middel van lange
flashbacks. Nicolas zit in de gevangenis en Delamont is dood. Door deze
opzet is al van tevoren bekend dat het plan van Delamont is mislukt. Het
zal ook wel niet anders kunnen. Je leven delen, samen zijn, het zijn
dingen die waarschijnlijk niet prettig zijn als ze werkelijk gebeuren.
Ze zijn alleen als illusies te verdragen. Maar het aardige van Une
affaire de Goût is, dat de film soms zo'n illusie is. Heel af
en toe deelt Nicolas echt het leven van Delamont, en weet die zijn
eenzaamheid opgeheven. Lang duurt het niet.