U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

N R C   H A N D E L S B L A D  -  F I L M  &  V I D E O
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

T I T E L : What Lies Beneath
R E G I E : Robert Zemeckis
M E T : Michelle Pfeiffer, Harrison Ford, Diana Scarwid, Joe Morton, James Remar, Miranda Otto

In: 84 theaters

Zijn het de echte tenen van Michelle?

Door BIANCA STIGTER
De Amerikaanse regisseur Robert Zemeckis, een leerling van Steven Spielberg, maakte een aantal van de leukste en/of succesvolste Hollywoodfilms van de afgelopen twintig jaar. In de jaren tachtig regisseerde hij onder meer Back to the Future, Who Framed Roger Rabbit en Romancing the Stone, in de jaren negentig Death Becomes Her, Forest Gump en Contact.

Het zijn films in allerlei genres waarin special effects een verhaal niet kruiden, maar vertellen. Zemeckis is daar erg goed in. Een genre dat Zemeckis nog nooit had beoefend is de bovennatuurlijke thriller, een soort film waarin zijn specialisme goed tot zijn recht zou kunnen komen. What Lies Beneath is zo'n thriller. De film gaat over het echtpaar Norman en Claire Spencer, dat net in een mooi oud huis aan de oever van een meer in New England is komen wonen. Norman is er niet vaak - hij is een dokter die op een universiteit genetisch onderzoek doet. Claire is er bijna altijd. Zij snoeit de rozen en voert de hond en ze merkt dat de deur steeds vanzelf opengaat als ze naar binnen wil. Zoals het hoort komt de spanning in het eerste half uur voort uit de vraag of er nu echt 'iets' is of dat de hoofdpersoon het zich maar verbeeldt. Later volgen vragen als wat of wie is dat iets dan? En wat wil het? En hoe komen we er weer van af? What Lies Beneath werkt al die vragen niet erg origineel uit; het lijkt zelfs wel of Zemeckis zijn best heeft gedaan om niet origineel te zijn. Er vallen foto's op de grond, spiegels weerspiegelen meer dan gewoon, kaarsen waaien uit. Het verhaal wordt af en toe een beetje houterig verteld. Dingen als een mobiele telefoon die het pas midden op een brug gaat doen of een serum dat iemand kan verlammen worden veel te omstandig geïntroduceerd om later in het verhaal nog verrassend spannend te kunnen zijn. Zemeckis heeft gezegd dat hij bij het maken van What Lies Beneath steeds aan Hitchcock heeft gedacht, maar ik moest alleen aan Hitchcock denken tijdens de obligate verwijzingen naar Rear Window en Psycho. Het scheelt dat de hoofdrollen in What Lies Beneath gespeeld worden door Michelle Pfeiffer en Harrison Ford, maar heel veel scheelt het niet. Ze blijven Ford en Pfeiffer, worden nooit Norman en Claire, Interessant is daardoor wel een scènes aan het begin van de film, waarin Ford en Pfeiffer in bed liggen en zich laten inspireren door de slaapkamergeluiden van de buren. Twee sekssymbolen die zich laten opgeilen door gewone burgers. In een andere scène ligt Pfeiffer in een bad en moet ze met haar tenen de stop eruit trekken. Zouden het echt haar tenen zijn, of die van een stand in? What Lies Beneath laat teveel ruimte voor zulke gedachten.

NRC Webpagina's
25 OKTOBER 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad