|
T I T E L : |
For My Baby |
R E G I E : |
Rudolf van den Berg |
M E T : |
Alan Cumming, Juliet Aubrey, Frank Finlay, Elizabeth Spriggs |
In:5 theaters
'For My Baby' is Holocaustkitsch zonder
contrasten
Door BIANCA STIGTER
Het gebeurt wel dat je een film
na jaren nog een keer ziet en er dan iets anders van vindt dan na de
eerste keer. Het gebeurt ook wel eens dat je oordeel precies hetzelfde
blijft. Drie jaar geleden zag ik For My Baby van Rudolf van den
Berg en drie weken geleden zag ik hem opnieuw. Beide keren kwam de term
Holocaustkitsch in me op.
Het is een term die je ook zou kunnen gebruiken voor Roberto Benigni's La vita è bella. Dat was
een opmerkelijke film, omdat de absurditeit van het gegeven zo
contrasteerde met de werkelijkheid. In For My Baby is zo'n
contrast niet aanwezig. De film is in alle opzichten overdadig: er zijn
overdreven sfeervolle decors, overdreven acteerwerk, en een overdreven
volle plot. Het maakt van For My Baby een buitensporige film, af
en toe krankzinnige film, die de werkelijkheid volledig overwoekert.
Voor die buitensporigheid kun je toch ook wel waardering hebben. For
my Baby is in ieder geval geen voorzichtige film.
Rudolf van den Berg won voor de regie van For My Baby drie jaar
geleden een Gouden kalf op het Nederlands Film Festival. Door allerlei
distributieperikelen wordt de film nu pas in de bioscoop uitgebracht. De
film gaat over de gevolgen van de Holocaust voor de tweede generatie.
Hij is Engels gesproken en speelt zich af in Wenen. Dat, en in
Boedapest waar ook beelden opgenomen werden, bestaat vooral uit donkere
binnenplaatsen, geheimzinnige stegen, ruime appartementen en een
begraafplaats in de sneeuw. Hoofdpersoon van For My Baby is
Daniel Orgelbrand, een joodse caberetier die een zusje heeft, dat al
was gestorven voor hij werd geboren. Hannah is tijdens de Tweede
Wereldoorlog in een kamp omgekomen. Daniels moeder is nooit over de
dood van haar eerste kind heen gekomen. Daniel probeert haar en zichzelf
te troosten door af en toe te doen alsof hij Hannah is. Met dit
schrijnende gegeven gaat hij laconiek om en dat maakt deze eerste
wending in het verhaal droogkomisch met een tragische ondertoon.
Uiteindelijk wordt Daniel niet alleen met zijn eigen verleden
geconfronteerd, maar ook met dat van de daders. Meer over de plot moet
niet worden weggegeven, omdat de film voor een deel als een thriller is
opgebouwd. Er gebeurt zoveel in For My Baby dat ik me erin
voelde verdrinken. Dat vele wordt steeds vetter aangezet. Alsof je
verdrinkt in boter.
|
NRC Webpagina's
18 OKTOBER 2000
|