|
T I T E L : |
Audition (Odisjon) |
R E G I E : |
Takashi Miike |
M E T : |
Ryo Ishibashi, Eihi Shiina, Miyuki Matsuda |
In: Rialto, Amsterdam; Lantaren/Venster, Rotterdam;Cinemariënburg, Nijmegen
Regisseur Miike Takashi toont schoonheid als iets
gruwelijks
Horror in een ingetogen familiedrama
Door DANA LINSSEN
Audition is een film waar
een waarschuwing aan vooraf moet gaan. De Japanse regisseur Takashi
Miike deed het zelf al, bij de Nederlandse première tijdens het
Film Festival Rotterdam, waar de film bekroond werd met de Prijs van de
Nederlandse Filmkritiek.
De gewelddadige scènes die Audition bevat, voorspelde hij, zouden de destijds uitverkochte
zaal tegen het einde van de film met de helft hebben uitgedund. Beter is
het om te zeggen dat Audition niet aan te raden is voor mensen
met dezelfde lugubere angsten als de hoofdpersoon. Maar om dat te kunnen
beoordelen moet je de film juist wel uitzitten. Een lastige paradox, die
misschien nog het beste is op te lossen door ouderwets door je wimpers
te gluren als je vermoedt dat het eng gaat worden om je ogen snel te
kunnen sluiten als je denkt dat het te erg wordt.
De groteske nachtmerrie van een sociaal en gevoelsmatig impotente man,
die zeven jaar na de dood van zijn vrouw op zoek gaat naar een nieuwe
huwelijkskandidate, is diep geworteld in de Japanse traditie van
ingetogen vertelde familiedrama's. Op aanraden van een vriend die
werkzaam is als filmproducent belegt weduwnaar Aoyama (Ryo Ishibashi)
een auditie voor een speelfilm, waar hij in werkelijkheid zijn
toekomstige vrouw hoopt te ontdekken. Getroffen door de mysterieuze
schoonheid van balletdanseres Asami (Eihi Shiina) maakt hij verliefd als
een schooljongen een afspraakje. Gevoed door zijn eigen onzekerheid,
die nog eens wordt versterkt door het gemak waarmee zijn puberzoon
meisjes versiert en de jaloerse reserves die de filmproducent over Asami
naar voren brengt, ontspint zich vervolgens een psychologische
horrorgeschiedenis waarin waan en werkelijkheid om de voorrang strijden.
Regisseur Miike, die in de afgelopen twee jaar maar liefst acht films
maakte, is een meester in het creëren van een duizelingwekkende en
bedreigende atmosfeer. Hij deinst er niet voor terug om daarbij tot de
meest afschrikwekkende extremen te gaan. Hij exploiteert, exploreert en
explodeert, maar vergeet niet de toeschouwer bij de les te houden door
zowel jager als prooi afwisselend sympathiek en onsympathiek voor te
stellen. Gecombineerd met de heimelijke angst van Aoyama dat zijn
onschuldige geliefde een wrede furie is, de overspelige schuldgevoelens
die hij nog steeds ten aanzien van zijn overleden vrouw koestert en het
gruwelijke vooruitzicht dat zijn zoon mannelijker en daadkrachtiger is
dan hijzelf, maakt dat van Audition ook een complex psychologisch
drama. Daarnaast bekritiseert Audition de gevoelloze Japanse
maatschappij. De mensen zijn eenzaam, wat nog eens wordt versterkt door
eeuwenoude opvattingen over hoe ze zich dienen te gedragen. Neem alleen
maar het eisenpakket waar Aoyamas geliefde aan moet voldoen. Ze moet
lief zijn en knap, maar ook weer niet te, geschoold, bij voorkeur in
iets onschuldigs als muziek of theater.
Het vermogen om van al die verschillende thema's en genres een
intelligente en meeslepende mix te maken, die bovendien niet de vaak aan
de Aziatische cinema toegeschreven schoonheid van het gruwelijke laat
zien, maar daarentegen aantoont dat de schoonheid zelf al als gruwelijk
genoeg kan worden ervaren, maakt van Audition een
verbazingwekkend authentieke filmervaring.
|
NRC Webpagina's
18 OKTOBER 2000
|