|
T I T E L : |
The Messenger: The Story of Joan of Arc |
R E G I E : |
Luc Besson |
M E T : |
Milla Jovovich, John Malkovich, Faye Dunaway, Dustin Hoffman, Vincent Cassel, Tchéky Karyo, Timothy West, Andrew Birkin |
Uitgebracht op huurvideo en DVD door ColumbiaTriStar Home Video
Jeanne was gek met een goed kapsel
Door HANS BEEREKAMP
Uit elkaar spattende hoofden op
het slagveld vóór de uitvinding van het buskruit wijzen op
een originele historische visie van regisseur Luc Besson. Zijn
Engelstalige verfilming van leven en sterven van Jeanne d'Arc vermeldt
aan het slot speciale dank aan de Franse splatter-koning Jan Kounen
(Dobermann), en het design van The Messenger: The Story of
Joan of Arc is, zoals in alle films van Besson, het meest opvallende
kenmerk.
Na het wereldsucces van The Fifth Element mocht Besson van Gaumont wederom een geheel Frans gefinancierde, Engels
gesproken superproductie maken voor de wereldmarkt. Die hapte echter dit
keer aanzienlijk minder gretig toe, en de film haalde in Nederland zelfs
de bioscoop niet. Het is nu wel een hitje in de videotheek, en de vette
geluidseffecten doen het voortreffelijk op DVD in de huiskamer.
Jeanne d'Arc is vaak de hoofdpersoon van films geweest. In eerdere
films, met ernstige sterren als Renée Falconetti, Ingrid Bergman,
Jean Seberg of Sandrine Bonnaire, werd vooral de spirituele kwestie
breed uitgemeten, de roeping en het lijden van de maagd van
Orléans. Besson en zijn coscenarist Andrew Birkin spelen een
ander aspect uit: door de wreedheid van de oorlog zo gruwelijk mogelijk
te verbeelden, maken zij van Jeanne een getraumatiseerde psychotica. De
stemmen in haar hoofd waren er al voordat ze haar zuster verkracht en
vermoord zag worden door Engelse soldaten, maar de bloedbaden om haar
heen vergroten haar waanzin. Milla Jovovich, een voormalig
Oekraïens fotomodel en Bessons muze, speelt Jeanne verwilderd en
hysterisch, met half open mond en totaal in de war, en met een korte
coiffure die op de voorpagina van elk modeblad zou kunnen staan. Haar
belangrijkste visioen is dat van Dustin Hoffman, als een mystieke monnik
die vraagt of ze wel zeker weet dat ze God heeft gezien en gehoord.
Het proces en de brandstapel vormen slechts een coda, na ruim twee uur
bloed, amok en psychedelica. De kijker imponeren met trendy beelden,
gewaagde montage en cameravoering en fysiek geweld, dat kan Besson als
geen ander. Net als in Le grand bleu of Subway moet je je
vooral niet afvragen wat het zou kunnen betekenen. De meeste
identificatie biedt nog het personage van John Malkovich, als de door
Jeanne op de troon gebracht dauphin: hij kijkt verbaasd in het
rond, en weet niet wat hem allemaal overkomt.
|
NRC Webpagina's
11 OKTOBER 2000
|