|
T I T E L : |
The Skulls |
R E G I E : |
Rob Cohen |
M E T : |
Joshua Jackson, Paul Walker, Hill Harper, Leslie Bibb, Craig T. Nelson, William Petersen, Christopher McDonald, Steve Harris |
In: 24 theaters
Wereldregering begint op campus
Door HANS BEEREKAMP
Het eerste half uur van The
Skulls, een tienerfilm met een politieke en morele boodschap,
bestaat uit exposé: er moet veel uitgelegd worden, maar er
gebeurt bar weinig.
Begintitels kondigen aan dat aan dure universiteiten aan de Amerikaanse oostkust geheime genootschappen bestaan, die
studenten voorbereiden op gegarandeerde machtsposities in hun latere
leven. 'Van drie Amerikaanse presidenten is bekend dat ze tot zo'n
genootschap behoorden!', weten we al binnen een minuut. Een van hen zal
wel Kennedy geweest zijn, maar de 'feiten' worden niet onderbouwd. Op
raadselachtige gronden wordt een Harvard-student van nederige afkomst
(Joshua Jackson, uit de tv-serie Dawson's Creek) uitverkoren om
toe te treden tot het genootschap van The Skulls. Prompt regent
het geld op zijn bankrekening, staat er een fel gekleurde bolide voor
hem klaar, en bieden hoogbenige fotomodellen uit zeepreclames hun
gezelschap aan.
Het tempo waarin de ster van Jackson rijst ligt hoger dan dat van Tom
Cruise in The Firm, en de tegenprestatie lijkt gering: wat
geheime rituelen, een brandmerk op de pols en beloften van eeuwige
loyaliteit. Maar Jacksons kamergenoot, een zwarte student journalistiek
(Hill Harper), wantrouwt 'alles wat elitair en geheim is'. Even later
bungelt Harper aan een touw, en begint de echte film, een primitief
soort paranoia-thriller, waarin niemand meer te vertrouwen valt.
The Skulls werd geproduceerd door Neal H. Moritz, specialist in
het tienerfilmgenre (I Know What You Did Last Summer, Cruel
Intentions). Dit keer moest het initatie-thema een politieke lading
krijgen, en stelt de film, volgens Moritz, 'belangrijke vragen over het
functioneren van de democratie'. Als dat echt de bedoeling was, dan is
regisseur Rob Cohen, de kleurloze maker van films als Dragonheart
en Daylight, daar niet bepaald in geslaagd. Eerder is The
Skulls een campus-thriller gehuld in rokkostuum, die hooguit enkele
populistische noties over vrijmetselaars en hun vermeende wereldregering
stilletjes herkauwt. De auto's en de meiden maken meer indruk dan de
complottheorie.
|
NRC Webpagina's
11 OKTOBER 2000
|