U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

N R C   H A N D E L S B L A D  -  F I L M  &  V I D E O
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

T I T E L : The Skulls
R E G I E : Rob Cohen
M E T : Joshua Jackson, Paul Walker, Hill Harper, Leslie Bibb, Craig T. Nelson, William Petersen, Christopher McDonald, Steve Harris

In: 24 theaters

Wereldregering begint op campus

Door HANS BEEREKAMP
Het eerste half uur van The Skulls, een tienerfilm met een politieke en morele boodschap, bestaat uit exposé: er moet veel uitgelegd worden, maar er gebeurt bar weinig.

Begintitels kondigen aan dat aan dure universiteiten aan de Amerikaanse oostkust geheime genootschappen bestaan, die studenten voorbereiden op gegarandeerde machtsposities in hun latere leven. 'Van drie Amerikaanse presidenten is bekend dat ze tot zo'n genootschap behoorden!', weten we al binnen een minuut. Een van hen zal wel Kennedy geweest zijn, maar de 'feiten' worden niet onderbouwd. Op raadselachtige gronden wordt een Harvard-student van nederige afkomst (Joshua Jackson, uit de tv-serie Dawson's Creek) uitverkoren om toe te treden tot het genootschap van The Skulls. Prompt regent het geld op zijn bankrekening, staat er een fel gekleurde bolide voor hem klaar, en bieden hoogbenige fotomodellen uit zeepreclames hun gezelschap aan.

Het tempo waarin de ster van Jackson rijst ligt hoger dan dat van Tom Cruise in The Firm, en de tegenprestatie lijkt gering: wat geheime rituelen, een brandmerk op de pols en beloften van eeuwige loyaliteit. Maar Jacksons kamergenoot, een zwarte student journalistiek (Hill Harper), wantrouwt 'alles wat elitair en geheim is'. Even later bungelt Harper aan een touw, en begint de echte film, een primitief soort paranoia-thriller, waarin niemand meer te vertrouwen valt.

The Skulls werd geproduceerd door Neal H. Moritz, specialist in het tienerfilmgenre (I Know What You Did Last Summer, Cruel Intentions). Dit keer moest het initatie-thema een politieke lading krijgen, en stelt de film, volgens Moritz, 'belangrijke vragen over het functioneren van de democratie'. Als dat echt de bedoeling was, dan is regisseur Rob Cohen, de kleurloze maker van films als Dragonheart en Daylight, daar niet bepaald in geslaagd. Eerder is The Skulls een campus-thriller gehuld in rokkostuum, die hooguit enkele populistische noties over vrijmetselaars en hun vermeende wereldregering stilletjes herkauwt. De auto's en de meiden maken meer indruk dan de complottheorie.

NRC Webpagina's
11 OKTOBER 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad