|
T I T E L : |
Wonderland |
R E G I E : |
Michael Winterbottom |
M E T : |
Gina McKee, Molly Parker, Shirley Henderson, John Simm, Ian Hart, Kika Markham,Jack Shepherd, Stuart Townsend |
In: Cinecenter en The Movies, Amsterdam; Cinerama, Rotterdam Het regent veel in sombere Londense blues van Michael
Winterbottom
Een film over anderen in de grote stad
Door BIANCA STIGTER
Wonderland van Michael
Winterbottom is een film over het leven in een grote stad. Het is geen
film over iemands eigen leven, over het leven van een hoofdpersoon, maar
over dat van anderen, anderen van wie er in een grote stad nu eenmaal
zoveel zijn, op straat, in de metro, in het café, op het werk, in
al die andere woningen naast en boven en onder en achter en voor al die
andere woningen.
In Londen, waar Wonderland zich afspeelt, zijn het er zeven miljoen. Zou je over al die mensen één film
kunnen maken? Nee. Winterbottom heeft er een paar uitgekozen, maar hij
heeft hen zo gefilmd dat je je ervan bewust blijft dat het ook een paar
anderen hadden kunnen zijn. De regisseur vraagt zijn publiek ook niet je
met hen te identificeren. Je hoeft de personages niet te worden, je mag
in de metro naast ze blijven staan.
Wonderland gaat over een vrijdag, zaterdag en zondag in november
in het leven van drie zusjes van in de twintig, een kapster, een
serveerster en een huisvrouw, en hun ouders, hun huidige, vroegere en
toekomstige geliefden, hun kinderen, hun buren en hun broertje. In het
begin lijkt kijken naar de film op kijken naar een aflevering van een
soap die je nog nooit eerder zag. Wie heeft wat te maken met wie, wie
krijgt wat te maken met wie? Het procédé van de bijna twee
jaar oude film, is ook van Short Cuts en Magnolia bekend.
Er gebeurt met deze mensen genoeg om een flink aantal afleveringen van
een soap en een aantal korte verhalen van Raymond Carver mee te vullen.
Een geboorte, een ongeluk, een beroving, one night stands, blind dates
weggelopen kinderen, het is een druk weekeinde. Maar Winterbottom laat
een one night stand bijna korter in beeld komen dan de rit met de
nachtbus daarna, en laat net zo lang een vuurwerk zien als de beroving
die daarop volgt. De manier waarop Wonderland gefilmd is, doet
denken aan de werkwijze die is voorgeschreven in het Deense manifest
Dogme 95. Winterbottom filmde uitsluitend op locatie, gebruikte alleen
het daar aanwezige licht en legde alles vast met een handheld camera.
Deze middelen moeten Wonderland een realistisch aanzien geven.
Een paar verhaallijnen dragen daar ook toe bij omdat ze eindigen met een
anticlimax. Een vrouw vergiftigt de altijd blaffende hond van de buren
maar de gevreesde wraak blijft uit. Een man doet een dansje met de
buurvrouw maar gaat daarna snel naar huis. Andere dingen doen dan weer
afbreuk aan die realistische schijn, zoals de opdringerige melancholieke
muziek van Michael Nyman, de diverse on-Londense accenten van de
acteurs, en het wel erg leuk bij elkaar komen van een paar plotlijnen.
Al die dingen samen maken van Wonderland een grotestadsblues
waarin het lot van allerlei anderen wordt bezongen. Regen doet het
asfalt glimmen en iedereen is eenzaam. Wonderland is van een
bijna hysterische, in ieder geval woedende somberte. Er is geen
gemoedelijkheid, geen humor, geen gedeelde opstandigheid, zoals vaak wel
bij Ken Loach of Mike Leigh. Aan het einde probeert Winterbottom nog wel
een beetje hoop te laten gloren, maar dat mislukt. Het is een toon die
ook zat in Jude, een van Winterbottoms vorige films. Dat was een
verfilming van een negentiende-eeuwse roman van Thomas Hardy, wat de
somberte makkelijker te verteren maakte, en iets minder ongewoon.
Wonderland speelt nu. Het regent en de trein vertrekt van
Elephant & Castle.
|
NRC Webpagina's
11 OKTOBER 2000
|