T V V O O R A F :
Claus koos voor Beatrix
HARRY VAN WIJNEN
De persfoto van John de Rooy die
in mei 1965 de relatie tussen Beatrix en Claus onthulde, was meer dan
een historische foto die met veel fanfare over de hele wereld ging. Voor
de hoofdpersonen was de foto een zevenklapper die op slag hun privacy
ruïneerde.
De Rooys foto schiep een voldongen feit dat de op Drakensteyn betrapte jonggeliefden (braaf wandelend in de tuin van het
kasteel) dwong hun verloving eerder bekend te maken dan zij van plan
waren geweest.
In de documentaire van Pieter Jan Hagens over prins Claus die de AVRO
vanavond uitzendt, vertelt ds. H.J. Kater hoeveel consternatie de
publicatie van de foto op Drakensteyn aanrichtte. De foto veroorzaakte
een complete verwarring, die tot paniekerige overhaasting leidde.
Beatrix en Claus hadden nog lang niet alle mensen gesproken die zij
hadden willen polsen om zich ervan te vergewissen of het wel kon - een
huwelijk van een Nederlandse kroonprinses met een Duitser. Die
behoedzaamheid was noodzakelijk omdat Nederland anno 1965 nog boordevol
anti-Duitse gevoelens zat. Zelfs de tolerante dominee Kater, de
vrijzinnig Nederlands-Hervormde godsdienstleraar van Beatrix, had er nog
hevig last van. "Duitsers moest je haten, al wist je wel dat je niet
alle Duitsers moest haten." Beatrix en Claus vroegen hem als predikant
voor hun huwelijksdienst, samen met de gereformeerde dominee J.H.
Sillevis Smitt. Kater was er niet gelukkig mee, maar hij deed het na een
diepgaand gesprek waarin Claus hem ervan overtuigde dat hij evenveel
begrip als respect had voor de in Nederland levende gevoelens. "Claus
voelde heel goed aan wat ons dwarszat. Dat heeft mij voor hem ingenomen.
Ik wist: dat is een man naar mijn hart."
Een andere bron die in de documentaire overtuigend voor Claus in het
krijt treedt, is de Israelische oud-diplomaat Avi Primor. Hij raakte met
Claus bevriend toen deze nog werkte voor de buitenlandse dienst van de
Bondsrepubliek. Primor, die onder meer ambassadeur van Israel in Bonn is
geweest, verklaart Claus van Hitler-smetten vrij en typeert hem als een
vriend voor wiens idealisme en oprechte betrokkenheid bij de derde
wereld hij kan instaan. Ook Primor vertelt een verhaal over de foto
van Drakensteyn dat bij mijn weten nog niet eerder verteld is. Claus
was na zijn benoeming op de Duitse ambassade in Israel al praktisch
verhuisd naar Tel Aviv (Primor had reeds een huis voor hem gevonden)
toen Primor een brief ontving waarin Claus schreef dat hij door
omstandigheden buiten zijn wil waarschijnlijk van zijn benoeming moest
afzien. 'De foto' had alles op losse schroeven gezet. Claus had zich
voor de keus gesteld gezien tussen zijn hart en zijn carrière -
en gekozen voor Beatrix.
Volgens Avi Primor was het een schoolvoorbeeld van een offer voor de
liefde. Claus gaf zijn loopbaan op, maar volgens Primor hoopte hij diep
in zijn hart dat zij later samen hun land zouden kunnen dienen op
Nederlandse diplomatieke missies. Dat is ook Katers mening. "Ik heb wel
eens gedacht dat zij het ideaal koesterden samen ergens op een ambassade
te zitten en zich daar voor het land verdienstelijk te maken." De
werkelijke diplomatieke verdiensten die Claus voor 'BZ' gehad heeft,
vooral als inspecteur voor de ontwikkelingssamenwerking, worden door
Pieter Jan Hagens evenwichtig uit de doeken gedaan.
Dat geldt ook voor de aandacht die de samenstellers besteden aan de
depressies die de prins enige keren geveld hebben. Waren die kwalen,
zoals vaak is verondersteld en ook in deze documentaire weer wordt
beweerd, de prijs die hij heeft moeten betalen voor het leven in een
koninklijk keurslijf of had die vrijheidsbeperking er niets mee te
maken? De neuroloog E.C. Wolters gelooft niet in een oorzakelijk verband
tussen het een en het ander, maar houdt het op "zuiver lichamelijke
oorzaken". Het pleit voor Hagens dat hij Claus in elk geval niet neerzet
als een zielige man "in de schaduw van".
De Reputatie van Claus von Amsberg, Ned.1, 21.04-21.56u.