T I T E L : |
Chikin Biznis The whole story |
R E G I E : |
Ntshaveni Wa Luruli |
T I T E L : |
Atraves de janela |
R E G I E : |
Tata Amaral |
T I T E L : |
Karvaan |
R E G I E : |
Pankaj Butalia |
Vr 6 okt. Lantaren/Venster, Rotterdam; zo 8 okt. Haags Filmhuis. Rouleert langs 16 filmtheaters t/m 7 januari 2001
Derdewereldfilms met veel muziek en hapjes
Door BIANCA STIGTER
Het Hubert Bals Fonds van het
Filmfestival Rotterdam geeft sinds 1988 geld aan filmmakers uit
ontwikkelingslanden. Het fonds heeft elk jaar 750.000 dollar te
besteden.
Veel is dat niet, maar de kleine bedragen hebben sommige filmers toch erg geholpen, al was het maar omdat een bijdrage van het
fonds andere financiers over de streep kan trekken. Het gebeurt zelden
dat een film die door het fonds ondersteund is in Nederland een
commerciële distributeur vindt. Daarom organiseert het Rotterdamse
festival sinds 1998 de wereldcinema tour, waarin een paar van de
ondersteunde film toch in de Nederlandse bioscoop worden getoond. Dit
jaar heeft de tour een nieuwe opzet. Drie films worden nu op
één dag, meestal in het weekeinde, in een filmhuis
vertoond. Vooraf wordt een inleiding gegeven, tussendoor zijn er hapjes
en muziek. Op de gewone voorstellingen van de fondsfilms kwamen niet
genoeg mensen af; deze extraatjes zijn nodig om meer publiek naar de
bioscoop te krijgen. Door deze aanpak krijgt de tour het karakter van
een minifestivalletje, een gezellige derdewerelddag.
De films die tot en met januari 2001 langs de filmhuizen rouleren komen
keurig uit drie continenten: Afrika, Azië en Zuid-Amerika.
Chikin Biznis is een Zuid-Afrikaanse film van Ntshaveni Wa
Luruli, een filmmaker die lang in Amerika werkte en na de afschaffing
van de apartheid naar Zuid-Afrika terugkeerde. Zijn regiedebuut is een
luchtige komedie over een man die in Soweto een handeltje in levende
kippen begint. Grootste verdienste van de film is dat hij het dagelijks
leven laat zien in een gemeenschap die bijna alleen uit het journaal
bekend is.
Karvaan, het speelfilmdebuut van de Indiase documentairemaler
Pankaj Butalia (1950) gaat over de bloedige afscheiding van Pakistan
van India in 1947. Een hindoe- en een moslimfamilie waren er in die
jaren toe gedwongen samen in een huis in New Delhi te leven. Op de
binnenplaats werd een Berlijnse muur van bamboe opgericht. Maar de
kinderen laten zich niet zo makkelijk in bedwang houden. Neef en nicht
van de hindoefamilie worden allebei verliefd op de zoon van de moslims.
De mooi gefotografeerde film heeft een ingewikkelde structuur en is
voor oningewijden in de Pakistaans-Indiase geschiedenis niet altijd even
makkelijk te volgen, maar biedt wel een intense kennismaking met mensen
die vijftig jaar later nog steeds onder hun verleden moeten lijden.
Atraves de janela van Tata Amaral (1963) gaat over een moeder die
zoveel houdt van haar zoon dat ze blind is voor zijn tekortkomingen en
ook zijn misdaden niet onder ogen wil zien. Dit kille portret van een
te grote liefde ontleent zijn kracht aan het feit dat het consequent
vanuit het perspectief van de moeder wordt verteld. Tijdens het taarten
bakken en koffie zetten komt ze terecht in een tragedie. Atraves de
janela, Amarals tweede speelfilm, had ook in een ander land dan
Brazilië of op een ander continent gemaakt kunnen zijn. Ook zo'n
film hoort thuis op deze derdewerelddag.
|