|
WOJCIECH J. HAS (1925-2000)
Betoverende filmmaker
Door HANS BEEREKAMP
ROTTERDAM, 4 OKT. Zijn
internationale faam dankt de gisteren in odz op 75-jarige leeftijd
overleden regisseur Wojciech J. Has feitelijk aan slechts twee films.
Daarvan is Manuscript gevonden te Saragossa (Rekopis znaleziony
w Saragossie) uit 1964 de belangrijkste. Gebaseerd op een 19de-eeuwse
roman van Jan Potocki is de zwart-wit-film van drie uur een betoverende
ervaring, een alchemistisch meesterwerk met muziek van Krzysztof
Penderecki. Het werd een soort cultfilm, die steeds weer op bleef
duiken, wanneer liefhebbers elkaar enthousiast hadden weten te maken.
In Amerika verscheen de complete versie pas in 1997 in de bioscoop,
mede door inspanningen van Martin Scorsese en Grateful Dead-gitarist
Jerry Garcia.
Negen jaar later maakte Has weer een bijzondere film, Het
zandlopersanatorium (Sanatorium pod klepsydra), maar ook die
film kreeg geen brede verspreiding, zelfs niet in gespecialiseerde
bioscopen of filmhuizen. De andere films van Has, die in 1954
debuteerde met De strop, zijn zelfs zo goed als onbekend
gebleven in het buitenland, een enkel retrospectief daargelaten.
Op een cruciaal moment, na de ineenstorting van de onder het
communistische bewind goed geoliede Poolse filmindustrie, nam Has de
leiding over van de fameuze filmschool van odz. Tussen 1990 en 1996
probeerde hij daar een nieuw elan tot stand te brengen, en studenten te
leren hoe je films moet financieren, als de staat je niet meer op de
loonlijst zet. Als steuntje richtte Has daar een stichting op (Indeks
geheten) die fondsen moest werven voor de studenten. Collega-regisseur
Andrzej Wajda herinnerde zich gisteren Has als een 'echt onafhankelijke
kunstenaar', iemand die nooit concessies deed aan zijn artistieke
opvattingen. Dat is een groot compliment voor een filmer die zich in
Polen meer dan veertig jaar op de been heeft weten te houden.
|
NRC Webpagina's
4 OKTOBER 2000
|