|
T I T E L : |
The Road Home (Wo de fu qin mu qin) |
R E G I E : |
Zhang Yimou |
M E T : |
Zhang Ziyi, Syn Honglei, Zheng Hao, Zhao Yuelin, Li Bin |
In: Tuschinski ArtHouse, Amsterdam; Cinerama, Rotterdam; Babylon, Den Haag
Mensen van goede wil in het china van Mao
Door HANS BEEREKAMP
Met een kleiner budget dan hij
bij films als Raise the Red Lantern of Shanghai Triad
gewend was, betekenen de twee laatste films van de Chinese regisseur
Zhang Yimou in zekere zin een stap terug.
Not One Less (Gouden Leeuw in Venetië 1999) en The Road Home (Zilveren Beer dit
jaar in Berlijn) kunnen daarentegen wel op grote internationale
waardering rekenen, juist omdat ze op bescheiden wijze, deels met niet-
professionele acteurs in de hoofdrollen, zeer authentiek aandoen. Zhang
beschouwt beide films als een pleidooi voor menselijke waarden, die
volgens hem in het huidige, naar materialistisch en economisch denken
tenderende China net zo onder druk staat als tijdens de Culturele
Revolutie.
Je hoeft het met die stelling niet eens te zijn om in The Road
Home een prettig soort neo-realisme te herkennen, stilistisch
verwant aan het werk van de Iraniër Abbas Kiarostami en zijn
volgelingen. The Road Home bestaat eigenlijk uit twee films: een
sobere raamvertelling in zwart-wit, over een stadsbewoner die naar zijn
geboortedorp in het verre noorden terugkeert om zijn vader, een
idealistische dorpsonderwijzer te bezoeken. Die blijkt net overleden, en
de moeder dringt aan op een traditionele begrafenis, waarbij zestien
mannen de kist op de schouders naar huis dragen, onderweg hardop de
route meedelend aan de overledene, zodat zijn ziel de weg terug zal
weten te vinden. Formeel contrasteert die strakke raamvertelling fel met
de kleurrijke lange flashback in het midden. Vervuld van nostalgie naar
het China van voor de Culturele Revolutie, vertelt Zhang daarin hoe voor
het eerst een niet-gearrangeerd huwelijk in het dorp tot stand kwam,
tussen een meisje uit de hogere standen en de nieuwe onderwijzer.
De raamvertelling bevalt beter dan de soms in sentiment en aangenaam
ogende folklore vervallende liefdesgeschiedenis, maar toch wekt ook het
lijmen van een voor de liefde symbool staande porceleinen kom en de
zuiverheid van hoofdrolspeelster Zhang Ziyi (een jongere uitgave van
Gong Li) veel ontroering.
De naïviteit van de nobele gevoelens in The Road Home,
vermoedelijk de reden dat beide films tot ergernis van de Chinese
autoriteiten geweigerd waren voor het hoofdprogramma in Cannes, is ook
de kracht van de film: een sprookje over mensen van goede wil, over
bezieling en echte liefde, belemmerd door de slechts voor de goede
verstaander begrijpelijke arrestatie van de onderwijzer: zo idyllisch
was het nu ook weer niet in de jaren vijftig onder het bewind van Mao,
maar daar gaat de film toevallig niet over.
|
NRC Webpagina's
4 OKTOBER 2000
|