|
T I T E L : |
Gouttes d'eau sur pierre brûlantes |
R E G I E : |
François Ozon |
M E T : |
Bernard Giraudeau, Malik Zidi, Emma Thomson, Ludivine Sagnier |
In: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen en Nijmegen François Ozon verfilmt een vroeg stuk van R.W.
Fassbinder
Liefdesdictator eist pantoffels
Door BIANCA STIGTER
Nooit gedacht dat ik de woorden
van een Duitse schlager uit de jaren zeventig nog eens diepzinnig zou
vinden klinken.
'Tanze Samba mit mir/ Samba Samba die ganze Nacht/ Tanze Samba mit mir/ Weil die Samba uns glücklich macht/ Liebe, Liebe,
Liebelei, Morgen ist sie vielleicht vorbei/ Tanze Samba mit mir/ Samba
Samba die ganze Nacht'. Het gebeurt in de Franse film Gouttes d'eau
sur pierre brûlantes van François Ozon, waarin ook
Heine's 'Ich weiss nicht, was soll es bedeuten/ Dass ich so
traurig bin' in de originele taal wordt geciteerd.
Gouttes d'eau beschrijft geestig en nauwgezet de opkomst en het
verval van de relatie tussen een vijftigjarige handelsreiziger en een
twintigjarige dromer. De film speelt zich geheel af in het appartement
van Leopold en in anderhalf uur laat Ozon, alsof hij een snelcursus
geeft, allerlei perikelen en heerlijkheden die een paar in de schoot
geworpen krijgt, de revue passeren: van de eerste avond samen, waarop
beide personages zich ervan bewust lijken een rol te spelen, tot de
sleur, de machtspelletjes, de seks, de ruzies, de hoop dat het weer goed
komt. Of niet. Braaf zit Franz te wachten tot Leopold weer thuis komt.
Hij heeft er een Tiroler broekje voor aangetrokken. Had je geen
pantoffels aan kunnen doen, zegt Leopold als hij er eindelijk is. Je
schoenen maken zoveel lawaai. Bernard Giraudeau speelt Leopold
overtuigend als een dictator van de liefde, die van iedereen een
slachtoffer kan maken. Ozon filmde dit universele verhaal zo inventief
dat de beperking tot één locatie nooit hindert. Is de
camera bijvoorbeeld gericht op Leopold die op de bank zit, dan blijft
die daar ook staan als Leopold opstaat, en vult diens kruis het beeld.
Soms worden Franz en Leopold van buiten af gefilmd als ze voor de ramen
van de woonkamer staan. Elk voor zijn eigen raam.
Gouttes d'eau had als motto kunnen hebben 'Liefde bestaat niet,
er bestaat alleen de mogelijkheid tot liefde'. Rainer Werner Fassbinder
zei dat vaak en Gouttes d'eau is gebaseerd op een toneelstuk van
Fassbinder, een stuk dat hij zelf nooit geregisseerd of verfilmd heeft.
Fassbinder schreef Tropfen auf heisse Steine toen hij nog maar
negentien jaar was. Ozons film is een hommage aan de Duitse regisseur en
is daarom ook in de jaren zeventig, de grote jaren van Fassbinder, in
Duitsland gesitueerd. Soms heeft dat een komisch effect, als de Franse
acteurs dingen zeggen als 'Je vais Ludwigshafen'.
Ozon, die eerder Sitcom en Les amants criminels maakte,
films die nog woester van stijl en plot zijn, gebruikte het toneelstuk
van Fassbinder omdat hij een rustige film over samenwonen wilde
schrijven en daar zelf niet uitkwam. De combinatie Ozon/Fassbinder pakt
goed uit. De Franse regisseur schiep met behulp van zijn Duitse
voorbeeld een film die het onzinnigste veelbetekenend laat zijn in een
absurde orgie van emotionele oorlogsvoering. 'Liebe, Liebe, Liebelei/
Morgen ist sie vielleicht vorbei', zingt Tony Holiday op de grammofoon
en de vier personages voeren precies tegelijk een aantal lullige
danspassen uit. Jaloerse blikken, vergeefse heupzwaaien, hoopvol geheven
armen.
|
NRC Webpagina's
4 OKTOBER 2000
|