U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Jongen en meisje in stacaravan

HANS BEEREKAMP
Zoals de VPRO in Lolamoviola onervaren filmregisseurs een kans geeft, zo is sinds 1997 Goede Daden bij Daglicht bedoeld als speeltuin voor beginnende scenarioauteurs. Alle zes de afleveringen van dit seizoen werden geregisseerd door Johan Timmers, die daardoor een minstens zo zwaar stempel drukt op de dramaproducties.

In de twee delen geschreven door Manon Uphoff en Jac. Toes, die beiden al eens eerder een Goede Daden-script verfilmd zagen, is de eenheid van stijl herkenbaar. Timmers liet zijn cameraman Ton Peters extreme close-ups draaien van de hoofdpersonen, en koos bovendien nog eens overwegend voor krappe interieurs en een bijbehorend gevoel van beklemming. Een ander gemeenschappelijk trekje is de voorkeur voor personages aan de onderkant van de samenleving en voor aardse, vaak morbide, gebeurtenissen.

Zo valt moeilijk vast te stellen wat nu precies de bijdrage van de scenaristen geweest is. Bij het kijken naar een film weet je vaak niet hoe gedetailleerd het script oorspronkelijk was. Staan de locaties er al in beschreven? Wiens beslissing was het om een Kreidler als vervoermiddel te kiezen, of de verkrachting van een Afrikaanse schoonmaakster in een schoolklas te laten plaatsvinden waar een kaart van dat werelddeel aan de wand hangt?

De verdiensten van met name Uphoffs vanavond uitgezonden aflevering Caravan lijken voor een groot deel aan de regie toegeschreven te kunnen worden, ook door het voortreffelijke spel van Carice van Houten (Suzy Q) en Freek Brom (Wilde Mossels), maar zeker is dat niet. Het gegeven is nogal onbestemd: een meisje en een jongen in een stacaravan voeren om onduidelijke redenen oorlog met elkaar. Het meisje voelt zich onbegrepen, en sommeert de jongen in een adem door haar 'gewoon te neuken', en loopt huilend weg als hij niet direct gevolg geeft aan die opdracht. Dan plukt ze een kind van de straat en houdt het tegen zijn wil vast. Het lijkt wel modern theater: mooi, dreigend, maar wie zal zeggen wat het betekent?

Daarentegen legt misdaadauteur Toes in de aflevering Champs (24 oktober) het er nogal dik bovenop. Twee oude vrienden sluiten in een seksclub een weddenschap af, er wordt gesold met illegale werknemers en de slechterik die een buitenlandse seksueel misbruikt, zweert zijn echtgenote dat hij niets heeft gedaan 'met die zwarte poes'. Tja, het is een soort maatschappijkritiek, maar nog lang geen geraffineerde scenariokunst, ook al doet Peters' camera weer aardige dingen. De overige afleveringen zijn geschreven door Stefanieke Veenstra, Marcel Visbeen en tweemaal Edzard Mik.

Goede Daden bij Daglicht, Ned.3, 23.10-23.40u.

NRC Webpagina's
3 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad