B E E L D :
Liefde en wraak
Maarten Huygen
Dokument volgde de
intieme vriendschapsrelatie van een Nederlandse vrouw met een
Amerikaanse ter dood veroordeelde. Ontstaan uit een correspondentie voor
Amnesty International. Dat komt vaak voor. Twee werelden. Sociaal
werkster Gea reist vaak naar Noord-Florida om de man in de cel op te
zoeken.
We kregen brieffragmenten te horen en de man werd geïnterviewd met de handboeien aan. Net als Dokument vindt
zij in Florida authentieke emoties als medelijden, liefde en verdriet
over verlating. Er was ook een vaste groep Amerikaanse vrouwen die
getrouwd waren met een man op Death Row. Ik vraag me af
hoeveel vrouwen die relatie pas hadden aangeknoopt toen de man in de cel
zat. Ook dat is een bekend verschijnsel. Behoefte aan onderwerping aan
een man die zijn macht vertoonde door de morele grenzen te
overschrijden? Daar staat tegenover dat zo'n gevangene de bezoekende
vrouw als enig houvast heeft en volledig van haar afhankelijk wordt. Hij
legt zijn gevoelens bloot in lange brieven en daar komt een vrij man
minder gauw aan toe. Gea zei dat ze als een Florence Nightingale was
begonnen maar bij nader inzien had ze ook wel veel aan zijn brieven.
Zijn brieven zouden haar door een lange depressie hebben geholpen.
Er liep ook een vrouw rond die al tien jaar actie voerde om de doodstraf
van de moordenaar van haar vader te laten omzetten in levenslang.
Vlakbij de gevangenispoort vroeg ze aan bezoekers wat ze over hem hadden
gehoord, want zelf wilde die man kennelijk geen contact met haar. Ze was
bij de moord aanwezig geweest en hij had haar indertijd in hoofd en
hersenen gestoken. Lange tijd lag ze in coma. Hoe je dan zo geobsedeerd
kunt raken over de redding van de dader? Is het een groot christelijk
hart of is het ook onbewuste genoegdoening? Helaas was Dokument
in de bijna twee uur durende documentaire weinig nieuwsgierig naar
motieven. Ik had ook wel een cipier het bezoekpatroon van Death Row-
vrouwen willen zien beschrijven, want een patroon zit er beslist in. Pas
ten tijde van de opnamen durfde Gea in de bibliotheek de krantenknipsels
te lezen over zijn gruwelijke misdaad. Hij had 21 jaar geleden 's nachts
in een kinderslaapkamer ingebroken, een zesjarig meisje meegenomen,
verkracht en vermoord. Aanvankelijk wilde hij nooit toegeven dat hij het
had gedaan, want er was nog een sprankje hoop dat zijn straf in een
laatste beroep zou worden omgezet tot levenslang. Zij durfde hem ook
niet te schrijven over zijn schuldgevoel uit angst dat de bewakers het
zouden lezen en het zouden gebruiken om het laatste beroep tegen zijn
vonnis te blokkeren. Hij durft er niet met medegevangenen over te praten
uit angst voor verklikking. Wij, kijkers zijn nu wel van zijn geheim op
de hoogte, dus mondje dicht, zou ik zeggen, anders wordt zijn beroep
verworpen. De regisseur, Marijke Jongbloed, belde de moeder van het
slachtoffer om haar te bewegen hem te vergeven en voor omzetting in
levenslang te pleiten. We kregen het gesprek te horen. Wist de moeder
dat haar reactie zou worden uitgezonden? Anders zou ik het onfatsoenlijk
vinden. De moeder zei dat ze niet meer over de zaak wilde praten. "Ik
wil er van af. Dat kan pas echt als hij heengaat. Hij heeft pas echt
berouw als hij zelfmoord pleegt", zei ze. Ook de moeder van de dader
vond dat hij beter kon worden geëxecuteerd in plaats van de rest
van zijn leven in de gevangenis te vegeteren.
Interessant vond ik het contrast tussen de broeierige, gewelddadige
deelstaat Florida en het verzorgingsstaatje Nederland. Wraak versus
hospitalisering. Nou ja, geef mij dan maar hospitalisering. De
verzorgde, zelfbewuste Gea leek zo weinig op haar plaats. De mensen die
op straat werden geïnterviewd, hadden weinig begrip voor haar
standpunt. Een toevallige passant vertelde over zijn nicht die op
gruwelijke wijze was verkracht en vermoord. "Ik haal graag zelf de
handel van de elektrische stoel over", zei hij. "Uit zelfbehoud.
Dankuwel." Hij stapte in zijn pickup truck en reed het hete, kale asfalt
op.