U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

BWise levert 'flexibele ruggengraat'


Het Nederlandse bedrijf BWise probeert vanuit Silicon Valley de Amerikaanse markt binnen te dringen met een programma dat bedrijven helpt bij veranderingen in de internet- economie.

Door onze correspondent LUCAS LIGTENBERG

NEW YORK, 3 OKT. Hij komt net uit Boston en is eerder even in Orlando geweest. Tim Willems (36) van het Nederlandse bedrijf BWise is hard bezig potentiële klanten en analisten te overtuigen van het unieke product van zijn bedrijf. Willems, topman van BWise is pas ruim zes weken geleden in de VS komen wonen met vrouw en twee peuters. BWise heeft sinds begin dit jaar een vestiging in Silicon Valley.

"We hebben bewust gekozen voor Silicon Valley omdat daar een enorme schat aan know-how en goede mensen beschikbaar is", zegt Willems, "maar we hebben lang gewikt en gewogen want Boston was ook een mogelijkheid. Aan de westkust zie je echter dat handel via internet al erg ver is en mensen vinden het daar leuk voor een Europees bedrijf te werken. We verwachten nog wel een kantoor aan de oostkust te openen." Nu heeft BWise een kantoor in Redwood Shores waar elf man werken: tien Amerikanen en Willems. Aan hen de taak het product van BWise (BWise3 ofwel BWise Cubed) aan de man te brengen.

BWise3 is een programma dat een ruggengraat levert voor veranderingen in een bedrijf of organisatie. De meest voor de handliggende toepassing in de dotcomtijd waarin wij leven is een gewoon bedrijf dat activiteiten via internet wil gaan ontplooien. Maar het kan ook andersom. Er zijn bedrijven die on-line actief zijn en ontdekken dat ze naarmate ze zich ontwikkelen toch meer een gewoon bedrijf moeten worden, vooral als ze goederen verkopen.

BWise levert een zeer flexibele 'ruggengraat', waar de variabelen van de klant kunnen worden ingepast. "We hebben in Nederland behalve bedrijven als banken, verzekeraars, dot-coms en producenten ook gemeenten, ziekenhuizen en andere organisaties als klant", vertelt Willems. Als de firma of instelling Goedproduct ook een Goedproduct.nl wil worden, kan BWise met een simulatiemodel eerst vertellen of het zin heeft. Als dat inderdaad zo is verkoopt BWise aan Goedproduct zijn programma BWise3 Transformation Suite. Het bedrijf wordt dan in zes weken omgekneed en krijgt de beschikking over een 'ruggengraat' om toekomstige veranderingen efficiënter te kunnen oppakken. "Let wel", zegt Willems, "wij zijn zelf geen consultant. Wij zijn een bedrijf met een product."

In de VS richt BWise zich op financiële instellingen. Die keus is bewust omdat daar volgens Willems de mogelijkheden liggen. "Er hebben veel overnames in de sector plaatsgehad en in de VS heeft nu een deregulering plaats door versoepeling van de bankwetgeving", aldus Willems. Op dit moment praat BWise met enkele tientallen potentiële klanten. Willems: "In veel bedrijven zitten gaten tussen de bedrijfseconomische kant, IT, de personeelsafdeling en de processen." De kracht van BWise3 is onder meer dat het in zijn benadering de mensen, de processen en de informatie integreert. De blauwdruk van hoe de onderdelen met elkaar werken wordt ook vastgelegd in de applicatie. Volgens Willems zitten er "minstens honderd manjaren" in BWise3. Hij is dan ook niet bezorgd dat er morgen opeens iemand om de bocht komt met een soortgelijk product.

Willems, afkomstig uit het Noord-Brabantse St. Anthonis, was na zijn middelbare school vier jaar automonteur. Daarna studeerde hij psychologie in Nijmegen, deed veel informatica erbij en richtte zich op kunstmatige intelligentie. Hij kreeg een onderzoeksbaan bij de TU Eindhoven waar hij promoveerde op het besturen van systemen met behulp van kunstmatige intelligentie. Samen met collega Luc Brandts begon hij in 1994 met BWise. BWise Holding heeft startkapitaal gekregen van onder meer Holland Ventures en ABN AMRO Participaties. Commissaris zijn J. Mol van Gorilla Park, M. ten Dam van Stirr IT Up en D. van Verseveld van Cap Gemini Ernst & Young.

BWise heeft op dit moment ruim 65 medewerkers, en een omzet die sinds vorig jaar vervijfvoudigd is en inmiddels 10 tot 15 miljoen gulden bedraagt. BWise zou volgens Willems al winstgevend kunnen zijn maar kiest ervoor snel te groeien.

Een eerste klant van BWise in de VS is WarrantyNow, dat via het internet de garanties beheert die consumenten bij producten krijgen. BWise zorgde voor een internetmodel dat de snelle uitbreiding moet sturen. Het BWise- model blijkt goed te werken, WarrantyNow kan nu zijn organisatie tijdig aanpassen op de vraag.

Volgens Willems schuift BWise, dat ook al een aanwezigheid heeft in Groot-Brittannië, langzaam op richting VS. "We zoeken op dit moment naar een Amerikaans bestuurslid voor de BWise Holding", zegt hij. Het uiteindelijke plan is om het bedrijf naar de beurs te brengen, bijvoorbeeld tegelijkertijd in Nederland en de VS.

NRC Webpagina's
3 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad