|
T I T E L : |
Suzhou River (Suzhou he) |
R E G I E : |
Lou Ye |
M E T : |
Zhou Xun, Jia Hongsheng, Hua Zhongkai, Yao Anlian, Nai An |
In: 5 theaters
Zeemeerminnen en criminelen in Shanghai
Door DANA LINSSEN
De Suzhou-rivier in Shanghai is
in de optiek van de Chinese regisseur Lou Ye de goorste rivier ter
wereld. Maar toch zwemmen er zeemeerminnen in. En zeemeerminnen, zo
weten we uit het sprookje van Hans Christian Andersen, kunnen alleen
door de liefde uit hun eeuwigdurende verlangen worden verlost.
De liefde, het verlangen en die vervuilde levensader die gedachten
vergiftigd en gevoelens troebel maakt, zijn de hoofdthema's van Lou Ye's
ingenieus gestructureerde, maar ogenschijnlijk speelse en associatieve
tweede speelfilm. Hij werd, mede met geld van het aan het Filmfestival
Rotterdam gelieerde Hubert Bals Fonds buiten het officiële Chinese
studiosysteem om geproduceerd, ging eerder dit jaar in Rotterdam in
première en won daar een van de drie Tiger Awards.
In Suzhou River zit er een film óm de film, een
raamvertelling van een jongen die op bestelling met zijn videocamera
alles filmt wat mensen maar willen zien. Maar hij blijft ook na werktijd
doorfilmen. Want zijn camera is zijn venster op de wereld geworden,
nadat hij zijn geliefde Meimei, een nachtclubdanseres in een
zeemeerminkostuum verloor. Een van de verhalen die hij zo voor zijn lens
krijgt is de droevige liefdesgeschiedenis van de jonge brommerkoerier
Mardar die in opdracht van een plaatselijke crimineel diens dochter
Moudan dagelijks naar haar tante moet vervoeren. Nog voordat hun prille
liefde met een kus bezegeld kan worden, leidt een reeks misverstanden,
halve waarheden en onbezonnen schuld ertoe dat Moudan als een ware
Ophelia haar einde in de Suzhou-rivier kiest. De dubbelganger- en
spiegelbeeldmotieven tussen de naamloze cameraman, de door de
debuterende actrice Zhou Xun gespeelde beide vrouwen en koerier Mardar
(Jia Hongsheng) zijn subtiel genoeg aangezet om zowel te kunnen
verwarren als intrigeren.
Even onnadrukkelijk is de film in zijn stijl. Het merendeel van de
scènes is vanaf de schouder gefilmd, met natuurlijk licht en
zonder al te veel enscenering. Maar de voice-over van de jonge cameraman
schept onbewust afstand van dit dwingende perspectief. Steeds moet je je
blijven afvragen of je wel echt ziet wat je ziet.
Suzhou River vertelt op originele wijze een aanstekelijk verhaal
over liefde en misdaad, dat voor de melancholische dromers onder ons
ook fluistert over het noodlot en heel stilletjes een gelukkig einde
neuriet.
|
NRC Webpagina's
27 SEPTEMBER 2000
|