|
T I T E L : |
American Psycho |
R E G I E : |
Mary Harron |
M E T : |
Christian Bale, Willem Dafoe, Chloë Sevigny, Reese Witherspoon, Samantha Mathis, Cara Seymour, Jared Leto, Guinevere Turner, Josh Lucas, Bill Sage |
In: 15 theaters
Feministische interpretatie van bestseller van Brett Easton Ellis
Loos hanengedrag in rijk New York
Door HANS BEEREKAMP
Een paar maanden na de
bekendmaking dat tieneridool Leonardo DiCaprio de rol van Patrick
Bateman zou gaan spelen in de verfilming van American Psycho, en
regisseuse Mary Harron op DiCaprio's aandringen was ontslagen, zag de
ster er toch vanaf.
De rol van een psychotische seriemoordenaar die zijn ongelimiteerde machtspositie als Wall Street-yuppie gebruikt om dood en
verderf te zaaien, leek DiCaprio bij nader inzien geen verstandige
carrièrezet. Harron kreeg haar opdracht terug, evenals haar eigen
Bateman-vertolker Christian Bale. Gelukkig maar, want niet alleen blijkt
Bale de ideale belichaming van een elegant monster zonder ziel, maar ook
verdient Harrons bijna feministische interpretatie van Bret Easton
Ellis' bestseller uit 1991 alle bewondering.
Om te beginnen biedt de film minder sadistisch en gruwelijk spektakel
dan de roman: genoeg om Bateman immuun te maken voor appreciatie door
echte nieuwe rijken, zonder de grenzen van wat gebruikelijk is in
recente bioscoopfilms te overschrijden. Harron, een Canadese die in
Engeland rock- en toneelcritica was en voor de BBC afleveringen van
The Late Show maakte, plaatst Bateman in de cultureel-historische
context van het Reagan-tijdperk, die nog weinig aan actualiteit heeft
ingeboet. De vormgeving van American Psycho meet lege interieurs,
Italiaanse maatpakken als uniformen, een obsessie voor
lichaamsverzorging en restaurants waar nauwelijks een plek valt te
reserveren breed uit. De meest hilarische scène bouwt een
wedstrijd wie het deftigste visitekaartje uit een doosje kan halen uit
tot een briljante satire op loos hanengedrag. De vrouwen, doorgaans
slachtoffer van Batemans bloeddorst, zijn soms verveeld en blasé,
maar altijd een stuk levendiger dan de nauwelijks van elkaar te
onderscheiden mannelijke design-kleuters.
Ogenschijnlijk is American Psycho een precieze schildering van
een milieu en een periode, zoals Harron eerder in I Shot Andy
Warhol een specifieke sector van artistiek New York in de jaren
zestig in beeld bracht. Maar als bewonderaarster van Hitchcock en
Kubrick heeft ze ook oog voor een meer tijdloze en surrealistische
benadering. De overeenkomsten tussen American Psycho en Eyes
Wide Shut zijn opvallend. Zoals Tom Cruise in die laatste film
gemaskerd een orgie bijwoonde, zo draagt Christian Bale een
schoonheidsmasker, en zegt letterlijk: "My mask of sanity is about to
slip". In beide films is welgesteld New York het decor van een waan, een
droom of een psychose, met macht en lust als basiselementen. Kubrick
suggereerde homoseksuele ambivalentie van zijn mannelijke hoofdpersoon,
die alle vrouwen versmaadt, Bateman is een vrouwenhater die vooral mee
wil tellen bij zijn mannelijke collega's. En nooit weet je zeker of wat
je ziet zich niet uitsluitend in het hoofd van de hoofdpersoon afspeelt.
"I am simply not there", zegt Bateman. Bale speelt hem als een schim,
een niet-realistisch embleem van een mentaliteit. Die zou je eerder
nihilistisch dan materialistisch kunnen noemen. Het gaat er niet om wat
hij eet of neukt of doodt, als het maar zijn bestaan lijkt te
bevestigen. Het gevaarlijke aan Bateman is dat hij nooit genoeg bewijs
kan verzamelen, omdat hij er niet is. Als hij opbelt naar het (fictieve)
gewilde restaurant Dorsia om een tafel te reserveren, klinkt er aan de
andere kant van de lijn uitsluitend gelach. Harron en cameraman Andrzej
Sekula (Pulp Fiction) verlenen Batemans universum een symbolische
kunstmatigheid. Je hoeft geen affiniteit met seriemoordenaars of
yuppie scum te koesteren om die leegte te herkennen.
|
NRC Webpagina's
27 SEPTEMBER 2000
|