F I L M V O O R A F :
De bezoedelde onschuld
BAS BLOKKER
Het beste moment van Tom Cruise
is zijn eerste nederlaag. Op de worstelmat van de middelbare school ligt
hij te huilen na een verloren duel. We weten dan al dat hij een gouden
jongen is, goed in sport, populair, knus gezin. En nu verliest hij.
Terwijl verliezen, zoals dat heet, niet in zijn woordenboek voorkomt.
We hebben net gezien hoe Cruise gedrild is door zijn schooltrainer - en
dat is in Born on the 4th of July bepaald niet de enige zwaar
aangezette vooruitwijzing naar wat hem straks nog te wachten staat. Het
ging van: "Als je de beste wilt zijn, moet je ook tegen de pijn van de
overwinning kunnen." Zo wordt het trauma van de Vietnam-oorlog, want
daar gaat de rest van de film over, vanuit de Amerikaanse psyche
verklaard.
Regisseur Oliver Stone keert, als een echte filmauteur, telkens terug
naar een paar thema's en motieven. Samen te vatten als: Hoe de Verenigde
Staten hun onschuld verloren. En hij zal niet rusten voor zijn publiek
overtuigd is van zijn visie. Zijn werkwijze is die van de stoomwals; de
kijker moet plat.
Bij latere films als JFK en Nixon heeft Stone zijn eigen
stoomwals zo'n beetje ontwikkeld. Hij heeft een grote beheersing van de
montage als effect-sorterend instrument. Toen hij Born on the 4th of
july maakte, in 1989, was hij zover nog niet. Deze film staat nog
bol van de platste clichés uit het Prisma Beeldrijmwoordenboek en
het Complete Hollywood Repertorium. Gaat een jongetje begin jaren zestig
naar de middelbare school? Rock around the clock. En willen we
weten dat de echte sixties in aantocht zijn? The times they
are a-changin'- de nog vooroorlogs-naïeve Tom Cruise fronst
verduiveld ernstig zijn voorhoofd als hij het liedje op de radio hoort:
wat zou de zanger bedoelen?
De Amerikaanse onschuld van voor Vietnam ligt dus besloten in de ijzeren
driehoek van grocery store, homerun en prom. Na Vietnam is
dat alles bezoedeld en begint, voor Cruise, het wanhopige zoeken naar
het laatste moment dat zijn wereld nog onbezoedeld was. Ook hier is
Stone niet te beroerd om even de markeerstift te gebruiken. De invalide
Tom Cruise ligt met de even invalide Vietnam-veteraan Willem Dafoe in de
woestijn van Mexico en vraagt: "Weet je nog, toen de dingen nog
klopten?"
Vietnam zelf is maar een kort en verwarrend moment in de film. Dat is
kenmerkend voor de bravoure van Stone - en hier werkelijk effectief. De
zoektocht er ná is waar het om gaat. Dit deel van Born on the
4th of July was voor Tom Cruise zijn eerste serieuze uitdaging als
filmacteur. Eerder was hij vooral de vrolijke branieschopper uit The
Color of Money of Cocktail. Je kunt erover twisten of hij
zijn examen met lof heeft gehaald. Maar in de worstelscène lukt
het hem om zijn branie overtuigend te laten kantelen naar wanhoop.
Natuurlijk is ook deze scène overladen met symboliek. Wie hier
verliest, verliest voorgoed. "Het klopt", zegt Cruise later als zijn
levensloop op zijn laagste punt is aangeland. "Het klopt, omdat ik heb
gefaald."
Born on the 4th of July (Oliver Stone, VS, 1989), Net5, 20.30-23.05u.