|
|
|
NIEUWSSELECTIE Dossier Elektronisch zakendoen
|
Microsofts huisvrouwenkanaal
AMSTERDAM, 22 SEPT. Wie de nieuwste versie van Microsofts bladerprogramma Internet Explorer binnenhaalt of de website van hotmail - 's werelds grootste aanbieder van gratis e-mail - verlaat, komt automatisch op dezelfde website terecht: www.msn.nl. MSN staat voor Microsoft Network, de op consumenten gerichte 'toegangspoort' tot het internet van de softwaremaker die ook verantwoordelijk is voor het besturingsprogramma Windows. MSN, met websites voor 33 landen in zeventien talen, heeft meer dan 200 miljoen unieke bezoekers per maand. Daarmee is het de meest bezochte website ter wereld. De Nederlandse variant, msn.nl, trekt anderhalf miljoen bezoekers per maand en is de nummer vijf, na Ilse, Startpagina, Omroep.nl en de startpagina van internetaanbieder Planet Internet. MSN wordt weliswaar een handje geholpen door de standaardinstellingen van allerlei Microsoft-programma's, maar volgens Joost Nienhuis, verantwoordelijk voor MSN in Nederland, komt het merendeel van de bezoekers "vrijwillig". Hij erkent dat bij die anderhalf miljoen bezoekers ook degenen zitten die msn.nl als startpagina in hun bladerprogramma hebben staan - en de website dus wel bezoeken, maar die direct weer verlaten - maar hij schat hun aantal op hooguit zo'n tien procent. "Bij de meeste internetgebruikers staat de website van hun internetaanbieder ingesteld als startpagina. Of ze hebben zelf een andere beginpagina ingesteld." Microsoft is anderhalf jaar geleden begonnen met MSN in zijn huidige vorm: een wereldwijd netwerk met lokale edities. "Daarvoor was MSN een soort vergaarbak van onderdelen die weinig samenhang vertoonden", zegt Rick Belluzzo, in de directie van Microsoft verantwoordelijk voor alle activiteiten van het concern op internet. "Nu vormt MSN een plek voor consumenten waar ze terechtkunnen voor informatie, diensten, zoekfuncties en communicatie met andere bezoekers. " In de meeste landen waarop MSN zich richt winnen concurrerende toegangsportalen het - zoals Ilse en Startpagina in Nederland. "Dat zijn vrijwel altijd lokale spelers die hun markt goed kennen", weet Belluzzo. Het antwoord van Microsoft daarop is dan ook: zo veel mogelijk regionaliseren. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Yahoo, een van de populairste toegangspoorten ter wereld en een belangrijke concurrent van MSN. "Vroeger vond ik Yahoo geweldig", aldus Belluzzo. "Ik dacht: wow, wat prachtig, een website die overal precies hetzelfde is." De strategie van MSN luidt nu: hoe lokaler, hoe beter. "We scoren nu juist door ons specifiek op de regio's te richten." Om het lokale karakter van de Nederlandse website te versterken is het aantal internetredacteuren dat aan msn.nl werkt verhoogd van één naar tien. Belluzzo: "In Australië zijn we de nummer één doordat we zo veel aandacht besteden aan cricket." De Britse MSN (www.msn.co.uk), vertelt hij, is weer totaal anders dan de Amerikaanse (www. msn.com). "Een website zoals MSN in Engeland zou in de Verenigde Staten totaal niet werken." Zelfs het Nederlandse taalgebied komt niet toe met één website. Nederland en Vlaanderen hebben elk hun eigen MSN. Wat is typisch voor MSN in Nederland? "In Nederland is chatten populairder dan in andere landen", weet Natasja Mets, hoofdredacteur van msn.nl. "Vooral onder huisvrouwen." MSN bevat tientallen chatrooms waar bezoekers met elkaar kunnen discussiëren over thema's, variërend van computerspelletjes tot huisdieren en van spiritualiteit tot naturisme. Andere 'kanalen' van de website zijn onder meer gezondheid, nieuws, sport en amusement. MSN maakt de inhoud van die kanalen niet zelf, maar heeft daarvoor overeenkomsten gesloten met leveranciers van informatie. Want dat is wat de meeste internetportalen doen: de informatie van anderen verzamelen en daar eige advertenties bij zetten. Zo leveren de Volkskrant en het Financieele Dagblad nieuwsberichten en zorgt Intermediair voor personeelsadvertenties. Gezondheidsplein.nl, van uitgever VNU, vult het gezondheidkanaal en Veronica Digitaal levert amusement. MSN betaalt niet voor de informatie. "Wij genereren alleen extra bezoekers voor de eigen websites van de informatieleveranciers", zegt msn.nl-directeur Joost Nienhuis. Wie bijvoorbeeld een bericht uit de Volkskrant wil lezen kan op msn.nl een aankondiging aanklikken en belandt dan op de Volkskrant-website. MSN werkt dus op dezelfde manier als bijvoorbeeld kranten.com, dat ook verwijst naar artikelen op krantensites. Het verschil is dat MSN er toestemming voor heeft. Een aantal van de websites waarmee MSN samenwerkt moet zelfs betalen om informatie te mogen leveren aan msn.nl. "Een website die bekendheid wil krijgen kan er best belang bij hebben om tegen betaling zijn informatie op een drukbezochte site als MSN te plaatsen", aldus Nienhuis. De webwinkels die in het MSN-onderdeel 'eShop' staan moeten in elk geval betalen. De commissie die MSN ontvangt als een bezoeker die via msn.nl in zo'n webwinkel terechtkomt een on line aankoop doet is een van de inkomstenbronnen van msn.nl. De omzet die dit genereert is, samen met de inkomsten uit de verkoop van advertentiebanners en buttons, nog niet voldoende om de kosten van msn.nl te dekken. De Nederlandse MSN is voor Microsoft nu nog een verliespost, maar, zo verwacht Nienhuis, "binnen twee jaar zijn we winstgevend".
Dit is deel negen in een serie over zakendoen op internet. Eerdere afleveringen verschenen op 12, 14, 15, 19, 21 en 26 augustus en 4 en 12 september.
|
NRC Webpagina's 22 SEPTEMBER 2000
|
Bovenkant pagina |
|