T I T E L : |
Kadosh |
R E G I E : |
Amos Gitai |
M E T : |
Yaël Abecassis, Yoram Hattab, Meital Barda, Uri Ran Klauzner |
In: 6 theaters
Onvruchtbaar zijn in orthodox Jeruzalem
Door BIANCA STIGTER
In recente Iraanse films als
The Circle en The Day I Became a Woman is te zien hoe
godsdienst meehelpt het leven van vrouwen te verpesten. In Iran gaat het
om de islam. In andere streken deden christen- en jodendom eens
hetzelfde. Van die laatste twee religies is de vrouwvijandigheid aan het
afslijten, maar dat gebeurt niet overal.
Kadosh, een film van de Israëlische regisseur Amos Gitai
(1950), het derde deel in een trilogie over het leven in Israelische
steden, laat zien hoe dat niet gebeurt in Mea Shearim, de ultra-
orthodoxe wijk van Jeruzalem. Gitai waakt ervoor de chassidische
gemeenschap aldaar als een exotisch overblijfsel uit het verleden te
beschouwen, een soort authentiek Archeon waarbij je je om misstanden
niet meer druk hoeft te maken omdat de zeden er bij andere tijden horen
zijn.
Kadosh (heilig) gaat over twee zusters van wie er een gelukkig is
getrouwd met de zoon van een rabbi. Maar na tien jaar hebben ze nog
steeds geen kinderen. De rabbi draagt zijn zoon daarom op met een ander
in het huwelijk te treden. De jongere zuster is verliefd op een jongen
die de gemeenschap heeft verlaten. Toch laat ze zich uithuwelijken aan
het hulpje van de rabbi.
Gitai heeft de tragedies van deze twee zusjes voor buitenstaanders
voorbeeldig didactisch verfilmd. Achteraf kun je denken dat je naar een
antropologisch verslag hebt gekeken, maar dat is net niet zo. Gitai
heeft alle informatie die hij over de chassidim verschaft, in het
verhaal weten op te nemen. Uitgebreid toont hij de gebeden en de
rituelen die het leven van deze orthodoxe joden doordrenken en laat ze
steeds een rol spelen in de plot, van een conversatie tussen twee mannen
over de manier waarop je op de sabbat thee moet zetten tot het rituele
bad voor vrouwen. Hij heeft dat ook nog eens gedaan op een manier die
alle verontwaardiging op rekening van de kijker laat. De regisseur
beweert niet dat de mannen die in deze gemeenschap leven allemaal
schurken zijn. Hij heeft zijn verhaal zo opgezet dat je een man ook ziet
zuchten onder regels die voor hem belangrijker zijn dan zijn persoonlijk
geluk.
In lange scènes waarin nauwelijks van camerastandpunt wordt
gewisseld, en die soms alleen uit een close-up bestaan, laat Gitai je
eigen ogen details opmerken. De armoede en de bedomptheid van deze
gemeenschap lijk je zelf te ontdekken. Kleine gebaren kunnen andere
dingen betekenen dan wij gewend zijn. In een liefdevolle bedscène
streelt een man het lange haar van een vrouw - haar dat een getrouwde
vrouw eigenlijk niet behoort te hebben. Net zo terloops gefilmd lijkt de
scène waarin het jonge zusje haar trouwjurk past, een jurk die
vooral gekozen lijkt om haar mooie figuur te verbergen. Gitai laat haar
eerst in haar ondergoed zien.
Kadosh is een film die het persoonlijke aangrijpend politiek
maakt. Het is een film om op scholen te vertonen. In een laatste gesprek
met zijn vader haalt de zoon beroemde mannen uit de Thora aan die wel
bij hun onvruchtbare vrouwen bleven. Maar de vader is onvermurwbaar.
Veel kinderen zijn een wapen in de strijd tegen 'de anderen'.
Zaterdag in deze krant: Gesprek met Amos Gitai
|