|
T I T E L : |
The Virgin Suicides |
R E G I E : |
Sofia Coppola |
M E T : |
Kirsten Dunst, Josh Hartnett, Hanna Hall, Chelse Swain, A.J. Cook, Kathleen Turner, James Woods, Danny DeVito |
In: 12 theaters
Dertien in de jaren zeventig
Door DANA LINSSEN
Ze zijn één hemels
meisje, de vijf zusjes Lisbon. Als ze samen op bed hun teennagels
lakken, stiekeme sigaretten roken of prille puberpijnen lijden, waaieren
hun haren als dunne laagjes vitrage over elkaar en vloeien hun
doorzichtige gezichten ineen. Daarachter schemert het leed van volwassen
worden. "U bent zeker nog nooit een meisje van dertien geweest", snibt
Cecilia tegen de psychiater die van haar wil weten waarom ze een
zelfmoordpoging heeft gedaan.
The Virgin Suicides is gebaseerd op het gelijknamige boek van de
Amerikaanse schrijver Jeffrey Eugenides, en markeert het trefzekere
speelfilmdebuut van Sofia Coppola (inderdaad de dochter van regisseur
Francis Ford en de echtgenote van de vorig jaar overtuigend met Being
John Malkovich gedebuteerde videoclipmaker Spike Jonze). Het is het
verhaal van vijf meisjes die zelfmoord plegen, maar vooral van de
buurjongens die zo wanhopig verlangen naar het mysterie dat deze nimfen
vertegenwoordigen. In het boek zijn deze jongens samengebald tot
één volwassen vertelstem, die terugblikt op die rare jaren
zeventig, waarin onschuld en verderf hand in hand gingen. In de film
heeft hij een naam en een gezicht gekregen: Trip Fontaine, verliefd op
Lux, de oudste en meest sensuele van het vijftal.
Coppola is in haar film dicht bij het mysterie gebleven dat de gezusters
Lisbon in de ogen van de jongens omgeeft. Niet waarom ze zelfmoord
pleegden is belangrijk. De film geeft geen psychologische verklaringen,
hooguit wat aanduidingen dat de obsessieve normaalheid van vader James
Woods en moeder Kathleen Turner weleens verstikkend kan hebben gewerkt.
Het enige wat keer op keer geconcludeerd moet worden is dat die
schuchtere aanbidders er toen en nu, helemaal niets van begrepen.
Geschiedschrijving is zinloos, zou je uit The Virgin Suicides
moeten concluderen, want hoeveel dagboeken, brieven,
kauwgumpapiertjes en onderbroeken de jongens ook van de meisjes
verzamelen, wie zij werkelijk zijn, komt nooit aan het licht. Dat is
droevig en grappig tegelijkertijd. De meisjes zijn er niet meer om om
antwoorden te vragen - en de andere meisjes uit die tijd hebben de
rituele zelfmoord van het vrouw worden allang doorgemaakt - en de
jongens snappen als mannen nog steeds niets van vrouwen omdat ze toen
ook al niets van meisjes wisten. Misschien gaat The Virgin
Suicides nog wel meer over mannen dan over maagden. De film dweept
in z'n aankleding, belichting, montage met splitscreens en super8-
filmpjes, en muziek (van de Franse synthesizergroep Air) zonder enige
gne met de jaren zeventig, een periode die als je erop terugkijkt, ook
dat onbestemde van de pubertijd had. Niet meer de blijmoedigheid van de
jaren zestig en nog lang niet het cynisme van de jaren tachtig. De jaren
zeventig mogen dan in zijn, maar The Virgin Suicides is
verheugend amodieus, de kleuren blijven uitgebleekt, net als de
herinneringen waar de film om draait. Het nadeel van de eenheid van
stijl en thematiek is dat The Virgin Suicides zelf bijna een
herinnering aan een film wordt. Dat maakte het resultaat voor mij iets
te vrijblijvend en flets.
|
NRC Webpagina's
20 SEPTEMBER 2000
|